Analysis of independent curriculum implementation problematic in elementary school: a case study in palembang city
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alfitri, P. A. A., & Dahlan, J. A. (2022). Implementasi Standar Proses Kurikulum Sekolah Penggerak dalam Pembelajaran Matematika. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 11(1), Article 1. https://doi.org/10.25273/jipm.v11i1.11789
Alimuddin, J. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. 4(2). https://doi.org/10.46772/kontekstual.v4i02.995
Bujuri, D. A., Baharudin, B., Fiteriani, I., Istiyani, I., & Baiti, M. (2021). Improving Student’s Learning Liveliness of Natural Science by Giving Question And Getting Answer Startegy at Islamic Elementary School. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI), 7(1), 17–27. https://doi.org/10.19109/jip.v7i1.7990
Fahmi, F., & Bitasari, W. (2020). Revitalisasi Implementasi Kurikulum Pendidikan. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 14(2), Article 2. https://doi.org/10.51672/alfikru.v14i2.30
Faiz, A., Pratama, A., & Kurniawaty, I. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Program Guru Penggerak pada Modul 2.1. Jurnal Basicedu, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2504
Fitriyah, C. Z., & Wardani, R. P. (2022). Paradigma Kurikulum Merdeka Bagi Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(3), Article 3. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i3.p236-243
Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Murid dan Hasil Belajar dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175–182. https://doi.org/10.21009/PIP.352.10
Himmah, F. I., & Nugraheni, N. (2023). Analisis Gaya Belajar Siswa untuk Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 4(1), 31. https://doi.org/10.30595/jrpd.v4i1.16045
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622
Jannati, P., Ramadhan, F. A., & Rohimawan, M. A. (2023). Peran Guru Penggerak Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.35931/am.v7i1.1714
Juwariah, E. (2022). Supervisi Akademik Dalam Upaya Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru Non Kependidikan Dalam Penyusunan Perencanaan Pembelajaran. Wilangan: Jurnal Inovasi dan Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 41–54. https://doi.org/10.56704/jirpm.v3i1.14426
Laksmi, J. N. A., Mawardi, M., & Wasitohadi, W. (2024). Development of peer tutoring-based training to improve elementary school teacher competence in making merdeka curriculum lesson plans. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 11(2), Article 2. https://doi.org/10.30659/pendas.11.2.265-283
Lase, F. (2022). Peran Perencanaan Pembelajaran Dalam Meningkatkan Profesionalitas Guru. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.22
Mantra, I. B. N., Pramerta, I. G. P. A., Arsana, A. A. P., Puspadewi, K. R., & Wedasuwari, I. A. M. (2022). Persepsi Guru Terhadap Pentingnya Pelatihan Pengembangan Dan Pelaksanaan Kurikulum Merdeka. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(5), Article 5. https://doi.org/10.47492/jip.v3i5.2073
Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.51476/tarbawi.v5i2.392
Minarti, I. B., Rachmawati, R. C., & Aulia, W. (2022). Analisis Kesiapan Guru dalam Implementasi Asesmen Autentik Pembelajaran Biologi pada Kurikulum Merdeka di SMA Negeri se-Kabupaten Kebumen. Journal on Education, 4(4). https://doi.org/10.31004/joe.v4i4.3135
Noer, R. Z., Mustopa, D., Ramly, R. A., Nursalim, M., & Arianto, F. (2023). Landasan Fılosofıs dan Analısıs Teorı Belajar dalam Implementası Kurıkulum Merdeka dı Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), Article 4. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7311
Norman, J. E., Lawton, J., Stock, S. J., Siassakos, D., Norrie, J., Hallowell, N., Chowdhry, S., Hart, R. I., Odd, D., Brewin, J., Culshaw, L., Lee-Davey, C., Tebbutt, H., & Whyte, S. (2021). Qualitative research. In Feasibility and design of a trial regarding the optimal mode of delivery for preterm birth: The CASSAVA multiple methods study. NIHR Journals Library. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK575137/
Nurcahya, A., & Hadijah, H. S. (2020). Pemberian Penguatan (Reinforcement) dan Kreatifitas Mengajar Guru Sebagai Determinan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.17509/jpm.v5i1.25855
Pertiwi, A. D., Nurfatimah, S. A., & Hasna, S. (2022). Menerapkan Metode Pembelajaran Berorientasi Student Centered Menuju Masa Transisi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 8839–8848. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.3780
Prasetyo, A. R., & Hamami, T. (2020). Prinsip-prinsip dalam Pengembangan Kurikulum. 8(1). https://doi.org/10.36088/palapa.v8i1.692
Priantini, D. A. M. M. O., Suarni, N. K., & Adnyana, I. K. S. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka dan Platform Merdeka Belajar untuk Mewujudkan Pendidikan yang Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(02), Article 02. https://doi.org/10.25078/jpm.v8i02.1386
Putri, R. (2024). Pengaruh Kebijakan Perubahan Kurikulum terhadap Pembelajaran di Sekolah. https://doi.org/10.31227/osf.io/8xw9z
Rahmadani, A. P., Ramadhanie, A., Pratama, C. E., Maulida, R., Nur, S. H., Aslamiah, A., & Pratiwi, D. A. (2024). Hambatan Implementasi Kurikulum Merdeka di SDN Alalak Tengah 4. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(3), Article 3. https://doi.org/10.60126/maras.v2i3.347
Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), Article 4. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3431
Rahmadhani, D. D., Hazimah, G. F., Parameswara, M. C., Fatimah, S., & Prihantini, P. (2023). Analisis Problematika Penerapan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 1688–1692. https://doi.org/10.31004/jrpp.v6i4.20971
Ramadhan, I. (2023). Dinamika Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Pada Aspek Perangkat dan Proses Pembelajaran. Academy of Education Journal, 14(2), 622–634. https://doi.org/10.47200/aoej.v14i2.1835
Salsabilla, I. I., Jannah, E., & Juanda, J. (2023). Analisis Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. 3(1). https://jurnalfkip.samawa-university.ac.id/JLPI/article/view/384
Santika, I. G. N., Suarni, N. K., & Lasmawan, I. W. (2022). Analisis Perubahan Kurikulum ditinjau dari Kurikulum Sebagai Suatu Ide. Jurnal Education And Development, 10(3), 694–700. https://doi.org/10.37081/ed.v10i3.3690
Sarnoto, A. Z. (2024). Model Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. Journal on Education, 6(3), Article 3. https://doi.org/10.31004/joe.v6i3.5470
Sartini, & Mulyono, R. (2022). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar untuk Mempersiapkan Pembelajaran Abad 21. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i2.392
Sayekti, S. P. (2022). Systematic Literature Review: Pengembangan Asesmen Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar Tingkat Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.25134/prosidingsemnaspgsd.v2i1.21
Setiyaningsih, S., & Wiryanto, W. (2022). Peran Guru Sebagai Aplikator Profil Pelajar Pancasila dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(4), Article 4. https://doi.org/10.58258/jime.v8i4.4095
Sibagariang, D., Sihotang, H., & Murniarti, E. (2021). Peran Guru Penggerak dalam Pendidikan Merdeka Belajar di Indonesia. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(2), Article 2. https://doi.org/10.51212/jdp.v14i2.53
Uzlah, U., & Suryana, D. (2022). Kompetensi Guru PAUD Mengimplementasikan Kurikulum 2013. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 3921–3930. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2177
Wahira, W., Hamid, A., & Hb, L. (2023). Pelatihan Pemahaman Kurikulum Merdeka Belajar pada Guru Sekolah Dasar. EJOIN : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.55681/ejoin.v1i2.572
Windayanti, W., Afnanda, M., Agustina, R., Kase, E. B. S., Safar, M., & Mokodenseho, S. (2023). Problematika Guru Dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka. Journal on Education, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3197
Wulandari, A. S. (2022). Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Solusi Pembelajaran dalam Keberagaman. JURNAL PENDIDIKAN MIPA, 12(3), Article 3. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i3.620
Yuhasnil, Y. (2020). Manajemen Kurikulum dalam Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 3(2), 214–221. https://doi.org/10.31539/alignment.v3i2.1580
Yuliyanti, Y., Damayanti, E., & Nulhakim, L. (2022). Perkembangan Kurikulum Sekolah Dasar di Indonesia dan Perbedaan Dengan Kurikulum di Beberapa Negara. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(3), Article 3. https://doi.org/10.31000/lgrm.v11i3.7271
DOI: http://dx.doi.org/10.30659/pendas.12.1.87-105
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar is published by Elementary School Teacher Education (PGSD), Faculty of Teacher Training and Education (FKIP), Universitas Islam Sultan Agung, in collaboration with Asosiasi Doktor Pendidikan Dasar Indonesia.
Contact us: FKIP Unissula Jl. Raya Kaligawe Km.4 Terboyo Kulon, Genuk, Semarang 50112. Email: jurnalpendas@unissula.ac.id