Efforts to enhance madrasah students’ academic achievement through the implementation of the tus method
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adilah, H. G., & Suryana, Y. (2021). Manajemen Strategik Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 6(1), 87–94. https://doi.org/10.15575/isema.v6i1.11037
Agustin, I. S., & Zumrotun, E. (2024). The Role of Learning Communities as A Means of Teacher Professionality Development at SDN 1 Srobyong. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 11(2), 166. https://doi.org/10.30659/pendas.11.2.166-186
Amahorseya, M. Z. F. A., & Mardliyah, S. (2023). Implikasi Teori Konstruktivisme Vygotsky Dalam Penerapan Model Pembelajaran Kelompok Dengan Sudut Pengaman Di Tk Anak Mandiri Surabaya. Jurnal Buah Hati, 10(1), 16–28. https://doi.org/10.46244/buahhati.v10i1.2024
Andayani, Monika Handayani, Ade Mardiana, & Purwanti Pahrurodji. (2022). Penerapan Teknik Ecoprinting Dalam Gerakan Sekolah Bersih Menyenangkan Untuk Menguatkan Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(02), 160–172. https://doi.org/10.21009/jpd.v12i02.26323
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2022). Metode Studi Kasus dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1–9. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1951
Bujuri, D. A. (2024). Science-islam integration in islamic elementary school: a development of islam-based thematic teaching material. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 11(1), 32. https://doi.org/10.30659/pendas.11.1.32-49
Cahyaningtyas, A. P., Purwati, P. D., Sukasih, S., & Irvan, M. F. (2024). Literacy through literature for elementary school students in semarang city. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 11(1), 69. https://doi.org/10.30659/pendas.11.1.69-83
Cahyono, D. D., Hamda, M. K., & Prahastiwi, E. D. (2022). Pimikiran Abraham Maslow Tentang Motivasi Dalam Belajar. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 6(1), 37–48. https://doi.org/10.52266/tadjid.v6i1.767
Etnawati, S. (2022). Implementasi Teori Vygotsky Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan, 22(2), 130–138. https://doi.org/10.52850/jpn.v22i2.3824
Fatkhiyyah, I., Winarso, W., & Manfaat, B. (2019). Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Ditinjau dari Perbedaan Gaya Belajar Menurut David Kolb. Jurnal Elemen, 5(2), 93–107. https://doi.org/10.29408/jel.v5i2.928
Firman, R., Prijambodo, N., Punggeti, R. N., & Azizah, L. F. (2025). Strategi Pembelajaran Menyenangkan Berbasis Lingkungan Di Sekolah Dasar : Pendekatan Kualitatif Dalam Meningkatkan Motivasi Siswa. Jurnal Riset Dan Pengabdian Interdisipliner, 2(1), 121–126. https://doi.org/10.37905/jrpi.v2i1.30324
Fitri, D., & Pramesti, N. (2025). Lanskap Politik Lokal Jawa Pesisiran Pada Gurit Karya Atmo Tan Sidik : Kajian Semiotika. 15(2), 432–441. https://doi.org/10.23969/literasi.v15i2
Haki, U., Prahastiwi, E. D., & Selatan, U. T. (2024). Strategi Pengumpulan dan Analisis Data dalam Penelitian Kualitatif Pendidikan. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pendidikan, 3(1), 1–19. https://doi.org/10.46306/jurinotep.v3i1.67
Hamonangan, R. P. (2021). Daya Tarik Kampung Inggris Pare Sebagai Tujuan Pembelajaran Bahasa. Jurnal Gama Societa, 3(2), 7. https://doi.org/10.22146/jgs.63893
Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1104–1113. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.505
Ifadah, R., Rahmah, E. N., & Fatimah, F. S. N. (2021). Penerapan Metode Tasmi’ dalam Meningkatkan Kualitas Hafalan Siswa MI. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 4(01), 101–120. https://doi.org/10.37542/iq.v4i01.194
Iqbal Chailani, M., Fahrub, A. W., Fitri Rohmatilah, L. L., & Kurniawan, A. (2024). Teori Belajar Humanistik dan Implikasinya dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan, 33(2), 583–594. https://doi.org/10.32585/jp.v33i2.5287
Kahfi, M., Nurparida, N., & Srirahayu, E. (2021). Penerapan Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA. Jurnal Petik, 7(1), 63–70. https://doi.org/10.31980/jpetik.v7i1.986
Kasnadi. (2023). Representasi Tuntunan Hidup dalam Ungkapan Tradisional Jawa. Bahasa Dan Sastra, 10(1), 48–58. https://jurnal.stkippgriponorogo.ac.id/index.php/JBS/article/view/226
Lili, H. (2018). Tindak Tutur Guru dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Menara Ilmu, 12(79), 166–173. https://doi.org/10.31004/aulad.v5i3.385
Muzakki, H., Yulia Hidayatul Umah, R., & Mudawinun Nisa’, K. (2021). Teori Belajar Konstruktivisme Maria Montessori Dan Penerapannya Di Masa Pandemi Covid-19. Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 6(1). https://doi.org/10.21154/ibriez.v6i2.164
Nur Afifah Maulidah, Diaman, & Nanang Kosim. (2022). Hakekat dan Misi Pendidikan Madrasah di Indonesia. Jurnal Kolaboratif Sains, 5(11), 772–779. https://doi.org/10.56338/jks.v5i11.2977
Nuraida, D., & Berpikir, A. (2019). Peran Guru dalam Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Teladan, 4(1), 51–59. https://doi.org/10.31004/aulad.v5i3.385
Rahmi, A. A., Hizriyani, R., & Sopiah, C. (2022). Analisis Teori Hierarki of Needs Abraham Maslow Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Aulad: Journal on Early Childhood, 5(3), 320–328. https://doi.org/10.31004/aulad.v5i3.385
Ridhokusumo Abdullah zaid, M. Y. A. B. (2024). Rekonstruksi Falsafah Madrasah Sebagai Lembaga Pendidikan Islam Yang Unggul. Jurnal Sains Student Research, 2(6), 197–208. https://doi.org/10.61722/jssr.v2i6.2957
Saipon, A., & Sumantri. (2023). Value experiential learning pada kisah Nabi Ibrahim a.s. dan Nabi Ismail a.s. dalam surat al-Shaffat ayat 100-111. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 16(3), 619–644. https://doi.org/10.32832/tawazun.v16i3.15431
Samsiyah, N., & Fajar, A. (2021). Pengaruh Multimedia Interaktif Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Journal of Integrated Elementary Education, 1(1), 24–30. https://doi.org/10.21580/jieed.v1i1.7607
Susanto, D., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data Dalam Penelitian Ilmiah. Jurnal QOSIM : Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 1(1), 53–61. https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.60
DOI: http://dx.doi.org/10.30659/pendas.12.2.285-301
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar is published by Elementary School Teacher Education (PGSD), Faculty of Teacher Training and Education (FKIP), Universitas Islam Sultan Agung, in collaboration with Asosiasi Doktor Pendidikan Dasar Indonesia.
Contact us: FKIP Unissula Jl. Raya Kaligawe Km.4 Terboyo Kulon, Genuk, Semarang 50112. Email: jurnalpendas@unissula.ac.id