PENGEMBANGAN MEDIA SIDARA (KOLABORASI BUDAYA NUSANTARA) UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR MATERI KERAGAMAN BUDAYA MASYARAKAT

Rosidatul Halim Najib Putri, Neni Wahyuningtyas

Abstract


The low activeness of students is still often found in social studies learning. One of these problems is caused by the lack of use of innovative and contextual learning media. In order to overcome this problem, flashcard-based SIDARA (Kolaborasi Budaya Nusantara) learning media integrated with educational blogs containing cultural text readings, illustrative images of culture and interactive videos of Indonesian culture were developed. This research aims to produce flashcard-based SIDARA (Kolaborasi Budaya Nusantara) media combined with educational blogs to increase the learning activeness of class VII I students. The method used in this research is Reserch and Development with the ADDIE model. The results of the implementation of SIDARA learning media for students of class VII I SMP Negeri 10 Malang show that this media is very feasible to use in social studies learning. SIDARA media is effective in increasing students' learning activeness through observation, exploration and collaboration activities. This research is expected to be an innovative solution to support technology-based learning and facilitate diverse learning styles. Suggestions for future research are to expand SIDARA content to include more cultural elements from various regions in Indonesia.


Keywords


Learning media; SIDARA; keaktifan peserta didik

Full Text:

PDF

References


Adam, H. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu di MTsN 3 Tidore. JUANGA : Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 205 - 218.

Aisyah, S., Ramadani, A. F., Wulandari, A. E., & Astutik, C. (2025). Pemanfaatan Teknologi Digital sebagai Media Pembelajaran Interaktif untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sadewa: Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran dan Ilmu Sosial , 3(1), 388-401. doi:https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i1.1565

Amanda, D. R. (2024). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Media Visual . JPBB: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya , 3(2), 185-199 . doi:https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i2.3181

Arikunto, S. (2012). Prosedur Penelitian Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Artatila, M., Suprijono, A., Imron, A., & Riyadi . (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Returra (Rembukan Kultur Nusantara) Card Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa KKO Pada Pembelajaran IPS Di SMPN 2 Sidoarjo. Junral Dialektika Pendidikan IPS UNESA, 3(3), 149 - 163. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/PENIPS/index

Auliya, N. D., Karima, R. A., Azizah, N. N., Handayani, P., Hikmah, R., & Hanafi, Y. (2023). Transformasi Pendidikan Ramah Anak Melalui Inovasi Jarik Ma’siti: Studi Kasus Di Smpn 10 Malang . Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Pendidikan, 1 - 10.

Aziza, O. M., & Yulia, C. (2022). Efektifitas Media Flashcard untuk Meningkatkan Pemahaman Kemandirian Belajar Peserta Didik. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6003 - 6014.

Basir, M., Bayu, A. T., & Sudarjat, A. (2021). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Media Interaktif . Jurnal STKIP Kusuma Negara, 48 - 55. Retrieved from https://jurnal.stkipkusumanegara.ac.id/index.php/semnara2020/article/download/1244/841

Fajriyatur , R., Suhandi, A. M., & Wahyuningsih, Y. (2023). Upaya Strategis dalam Meningkatkan Minat Belajar pada Mata Pelajaran IPS Materi Keberagaman Budaya di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Guru Kita Universitas Negeri Medan, 7(2), 327 - 341. doi:10.24114/jgk.v7i2.39675

Harahap, K. G., & Pradana, H. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal on Education, 6(3), 17218-17223. Retrieved from https://jonedu.org/index.php/joe/article/download/5604/4522/

Hermansyah, S., M, U., & Hanafi, M. (2023). Penggunaan Flashcard Berbasis Digital Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal UMS Rappang, 1, 235-246. Retrieved from https://jurnal.umsrappang.ac.id/jtp/article/download/991/739/

Humam, M. S., & Hanif, M. (2025). Strategi Pembelajaran Aktif dalam Meningkatkan Keterampilan Kritikal. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 3(1), 262-281 . doi:https://doi.org/10.55606/jubpi.v3i1.3592

Inaru, I., & Nuraini, S. (2025). Peningkatan Hasil Belajar Berbantuan Media Flash Card pada Pembelajaran IPS Peserta Didik Kelas VII SMP. The Journal Of Innovation and Teacher Professionalism, 3(1), 61 - 67. doi:https://doi.org/10.17977/um084v3i12025p60-67

Irama, D. I., Sutarto, S., & Risal, S. (2024). Implementasi Teori Belajar Sosial Menurut Albert Bandura Dalam Pembelajaran PAI. Junral Literasiologi, 12(4), 129 - 139. doi:https://doi.org/10.47783/literasiologi.v12i4.819

Khusna, L., & Septikasari, Z. (2025). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas 3 SDN Gedongkuning. Jurnal Sindoro Cendekia Pendidikan, 12(2), 1 - 7. doi:10.9644/sindoro.v3i9.252

Lestari , M. I., Sumartiningsih, S., & Suharini, E. (2024). Hambatan Dan Tantangan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Di Sekolah Dasar. Elementary School Teacher Journal, 7(2), 48 - 58. doi:https://doi.org/10.15294/9wvmet33

Nafisah, T. M., Masjkuri, L., & Peniati, E. (2024). Peningkatan Keaktifan Peserta Didik Melalui Media Wordwall dengan Pendekatan Teaching at The Right Level (TaRL) Pada Pembelajaran IPA. Jurnal Proceeding UNNES, 1562 - 1570 . Retrieved from https://proceeding.unnes.ac.id/snpptk/article/view/3295

Nurhijjah, S., Insani, N., Sahrina, A., & Wirahayu, Y. A. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share berbantuan Media Poster untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Geografi UNDIKSHA, 12(1), 109-119. doi:https://doi.org/10.23887/jjpg.v12i01.67891

Rachma, A. F., Iriani, T., & Handoyo, S. S. (2023). Penerapan Model ADDIE Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Simulasi Mengajar Keterampilan Memberikan Reinforcement. Jurnal Pendidikan West Science, 01(08), 506 - 516. Retrieved from https://wnj.westscience-press.com/index.php/jpdws/article/download/554/473

Rahmawati, Y., & Anindita, F. A. (2024). Penerapan Inovasi Media Pembelajaran Konkrit Teka-Teki Silang untuk Meningkatkan Pembelajaran Pancasila di SD Negeri Gondoriyo. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(3), 49782 - 49786. Retrieved from https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/23693

Robi'ah, F., Suhandi, A., & Wahyuningsih, Y. (2023). Upaya Strategis Dalam Meningkatkan Minat Belajar Pada Mata Pelajaran IPS Materi Keberagaman Budaya Di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Guru Kita Universitas Negeri Medan, 7(2), 327 - 341. doi:10.24114/jgk.v7i2.39675

Rustamana, A., Sahl, K. H., Ardianti, D., & Syauqi, A. H. (2024). Penelitian dan Pengembangan (Research & Development) dalam Pendidikan. Jurnal Bima: Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan bahasa dan Sastra , 2(3), 60 - 69. doi:https://doi.org/10.61132/bima.v2i3.1014

Safitri, M., & Aziz, M. (2022). Addie, Sebuah Model Untuk Pengembangan Multimedia Learning. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 50 - 58. Retrieved from https://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/jpd/article/view/2237

Shafa, I., Siregar, Z., & Hasanah, N. (2022). Jurnal Basicedu, 6(2), 2754 - 2761. doi:https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2258

Syilviana, I. S., & Qurrotaini, L. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komik Digital pada Materi Peninggalan Sejarah Kelas IV SD. JPPD: Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 11(1), 1 - 9. Retrieved from https://ejournal.upi.edu/index.php/jppd/article/download/68987/pdf

Tamrin, M., S.Sirate, S., & Yusuf , M. (2011). Teori Belajar Konstruktivisme VYGOTSKY Dalam Pembelajaran Matematika. Sigma (Suara Intelektual Gaya Matematika) , 3(1), 40 - 47. Retrieved from https://journal.unismuh.ac.id/index.php/sigma/article/view/7203

Tullah, R., & Amiruddin. (2020). Penerapan Teori Sosial Albert Bandura Dalam Proses Belajar. Jurnal AT-TARBIYYAH: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 48 - 55. Retrieved from https://ejournal.unisai.ac.id/index.php/jiat/article/view/266

Yunika , F. D. (2023). Inovasi Pemanfaatan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Conference Of Elementary Studies, 286 - 291. Retrieved from https://journal.um-surabaya.ac.id/Pro/article/view/19745




DOI: http://dx.doi.org/10.30659/jp-sa.5.2.192-207

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan Sultan Agung

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Pendidikan Sultan Agung is published by Faculty of Teacher Training and Education (FKIP), Universitas Islam Sultan Agung.

Contact us: GKB Lantai 2, FKIP Unissula Jl. Raya Kaligawe Km.4 Terboyo Kulon, Genuk, Semarang 50112. Email: editorjpsa.fkip@unissula.ac.id