Constitutional Law Reform to Realize Inclusive Higher Education for Persons with Disabilities

Asep Sapsudin, Hendri Abdul Qohar

Abstract


Inclusive and equitable higher education is an urgency that cannot be overlooked, especially in efforts to guarantee the human rights of persons with disabilities. Legal reform is essential to create an educational environment that supports equal access, as mandated by Law No. 8 of 2016 and Government Regulation No. 13 of 2020. The persistent barriers, such as physical, social, and non-adaptive curricula, lead to inequitable access for persons with disabilities in higher education institutions. This reform is not only crucial to protect their rights but also to encourage their participation in broader social and economic development. This study aims to analyze the implementation of legal reform policies in creating inclusive access to higher education for persons with disabilities, as well as to identify the challenges still faced. The research employs a normative juridical method. The study finds that constitutional legal reform in Indonesia aims to ensure equal access to higher education for persons with disabilities through inclusive and non-discriminatory policies. Through regulations such as Law No. 8 of 2016 and Government Regulation No. 13 of 2020, the state is committed to providing disability-friendly facilities and adaptive curricula. This approach ensures that the rights of persons with disabilities are protected, allowing them to fully participate in higher education.


Keywords


Constitutional; Disabilities; Education; Persons.

Full Text:

PDF

References


Abdillah, F. (2024). Peran Perguruan Tinggi dalam Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia di Indonesia. EDUCAZIONE: Jurnal Multidisiplin, 1(1), 13–24.

Abdussamad, Z., Apripari, A., Muhtar, M. H., Ahmad, A., Bakung, D. A., & Imran, S. Y. (2023). Pendekatan Cultural Studies Perlindungan Hukum Bagi Penyandang Disabilitas Di Kabupaten Boalemo. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(6), 11518–11526.

Ali, Z. (2021). Metode penelitian hukum. Sinar Grafika.

Andayani, A., & Afandi, M. (2019). Pemberdayaan dan pendampingan komunitas penyandang disabilitas dalam mengakses Pendidikan tinggi. Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-ilmu Agama, 16(2), 153–166.

Andriani, O., Pangestu, P. E., Noviyanti, D. F., & Julianti, S. (2024). Landasan Filosofis Dalam Optimalisasi Pedoman Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi. JURNAL PENDIDIKAN & PENGAJARAN (JUPE2), 2(1), 185–201.

Arrivanissa, D. S. (2023). Mewujudkan Hak dan Kesempatan Kerja Bagi Penyandang Disabilitas Tuna Netra Dalam Perspektif Hukum dan Hak Asasi Manusia. El-Dusturie, 2(1).

Cahyadi, N. (2020). Pelaksanaan Dan Pemenuhan Hak Pendidikan Bagi Penyandang Disabilitas Mental Berdasarkan Pasal 10 Undang-Undang Nomor 8 Tahun 2016 Tentang Penyandang Disabilitas Dan Pasal 32 Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional (Studi Kasus Sekolah Menengah Kejuruan Nasional Depok). Rechtsregel: Jurnal Ilmu Hukum, 2(2), 713–731.

Dirkareshza, R., Wahid, U., Wijaya, S., Dirkareshza, N. P., Permatasari, E. D., & others. (2023). Inklusi Politik untuk Semua: Menuju Pemilihan Umum yang Lebih Responsif terhadap Penyandang Disabilitas. PT Idemedia Pustaka Utama.

Fathimah, K., & Apsari, N. C. (2020). Aksesibilitas sebagai bentuk kemandirian disabilitas fisik dalam mengakses fasilitas pelayanan publik ditinjau dari activity daily living. Jurnal Kolaborasi Resolusi Konflik, 2(2), 120–132.

Fikri, A., Kartika, A. W., & Purwanto, A. M. D. C. (2023). Peraturan Konstitutif Pemenuhan Hak Pekerjaan dan Ketenagakerjaan Penyandang Disabilitas: Pasca Terbitnya Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2020 Tentang Cipta Kerja. INKLUSI, 10(1), 23–48.

Firdaus, I. (2024). Efektivitas UU Cipta Kerja dalam Melindungi Hak Pekerja Penyandang Disabilitas. Jurnal Fakta Hukum (JFH), 3(1), 1–18.

Gusman, D. G., Nazmi, D. N., & Syofyan, Y. S. (2022). Pemenuhan hak memperoleh pekerjaan bagi penyandang disabilitas berdasarkan Undang-Undang Nomor 8 Tahun 2016 tentang penyandang disabilitas. Riau Law Journal, 6(2), 231–245.

Haling, S., Halim, P., Badruddin, S., & Djanggih, H. (2018). Perlindungan hak asasi anak jalanan dalam bidang pendidikan menurut hukum nasional dan konvensi internasional. Jurnal Hukum & Pembangunan, 48(2), 361–378.

Kahar, A. (2022). Meretas Batas Impian dengan Beasiswa. Indonesia Emas Group.

Khunaifi, A. Y., & Matlani, M. (2019). Analisis kritis undang-undang sisdiknas nomor 20 tahun 2003. Jurnal Ilmiah Iqra’, 13(2), 81–102.

Komnas, H. (2016). Kertas Posisi Mendorong Pengesahan “Optional Protocol to the Convention on the Rights of Persons with Disabilities”(OP CRPD) dalam Rangka Pemenuhan Hak Asasi Manusia Penyandang Disabilitas. Komnas HAM.

Lintangsari, A. P., Kusumawardani, I. N., Emaliana, I., Koeswoyo, R. A., Sujannah, W. D., Ekatina, M., & others. (2023). Inclusive Instructions: Teori dan Praktik di Pendidikan Tinggi. Universitas Brawijaya Press.

Manalu, N., Anggusti, M., & Simamora, J. (2021). Kepastian Hukum Manfaat Pensiun Menurut Undang-Undang No. 13 Tahun 2003 Dengan Undang-Undang Cipta Kerja No. 11 Tahun 2020 Klaster Iv Dan Peraturan Pemerintah No. 45 Tahun 2015. Nommensen Journal of Legal Opinion, 252–267.

Maris, A. W. I., & Rahmi, I. (2022). Strategi lembaga pendidikan tinggi inklusif dalam meningkatkan kemampuan kerja mahasiswa difabel: Praktik baik di Indonesia. Seminar Nasional Inovasi Vokasi, 1, 106–115.

Mauludi, F., & Pawestri, A. (2022). Pertanggung Jawaban Negara Dalam Pemenuhan Hak Penyandang Disabilitas Menurut Hukum Internasional. Inicio Legis, 3(1), 73–90.

MH, R. S. T. S. (2024). Reformasi Hukum Tata Negara: Menuju Keadilan dan Keseimbangan. Historie Media.

Mozes, N. Z. (2020). Hak Pendidikan Anak Penyandang Disabilitas Dalam Presfektif Hak Asasi Manusia. Lex et societatis, 8(3).

Muslim, A. B. (2020). Character education curriculum in the government of Indonesia strengthening character education program. JIEBAR: Journal of Islamic Education: Basic and Applied Research, 1(2), 137–153.

Mutia, F. (2023). Akses, Informasi dan Disabilitas. Airlangga University Press.

Ndaumanu, F. (2020). Hak penyandang disabilitas: Antara tanggung jawab dan pelaksanaan oleh pemerintah daerah. Jurnal Ham, 11(1), 131–150.

Nugroho, A., & Mareza, L. (2016). Model dan Strategi Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus dalam Setting Pendidikan Inklusi. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 2(2), 145–156.

Nursyamsi, F., Arifianti, E. D., Aziz, M. F., Bilqish, P., & Marutama, A. (2015). Kerangka hukum disabilitas di Indonesia: Menuju Indonesia ramah disabilitas. Indonesian Center for Law and Policy Studies.

Panglipurjati, P. (2021). Sebuah Telaah Atas Regulasi Dan Penetapan Pengampuan Bagi Penyandang Disabilitas di Indonesia dalam Paradigma Supported Decision Making. Jurnal Paradigma Hukum Pembangunan, 6(02), 79–109.

Paruntu, M. C. K., Anis, F. H., & Mamesah, E. L. (2023). Penerapan Kebijakan Hak Aksesibilitas Dalam Undang-undang Nomor 8 Tahun 2016 Tentang Penyandang Disabilitas di Indonesia. Lex Privatum, 12(2).

Puspitosari, W. A., Satria, F. E., Surwati, A., & others. (2022). Tantangan Mewujudkan Kampus Inklusi di Pendidikan Tinggi dalam Telaah Literatur. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 7(1), 55–67.

Putra, D. D., & Gunawan, H. (2022). Pelaksanaan Pendidikan Tinggi bagi Penyandang Disabilitas di UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi. Journal of Dissability Studies and Research (JDSR), 1(1), 37–46.

Rusdiyanto, R. (2021). Sosialisasi Penerapan Peraturan Pemerintah Nomor 13 Tahun 2020 tentang Akomodasi yang Layak bagi Anak Berkebutuhan Khusus Sekolah Inklusi di SDN Wirolegi 1 Kabupaten Jember. Mujtama’: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 109–118.

Sartika, D. (2020). Manajemen Pendidikan Tinggi Islam (Upaya Mereposisi dan Merekonstruksi Lembaga Pendidikan Tinggi Islam di Era Globalisasi). Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 1(2), 177–194.

Sira, N. F., Sudirman, S., & others. (2024). Problematika Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Anak Berkebutuhan Khusus Tunadaksa di SLB Negeri 1 Palopo. Jurnal Pendidikan Refleksi, 13(2), 303–314.

Siregar, M. H. S. M. H. (2022). Sosialisasi Dan Pendidikan Pemilih Berdasarkan Peraturan Perudang-Undangan. Yudabbiru Jurnal Administrasi Negara, 4(1), 21–35.

Situmorang, A. A. C., & Kusuma, W. (2023). Convention on The Rights of Persons With Disabilities: Efforts to Fulfill Human Rights for Access to Workers with Disabilities. Uti Possidetis: Journal of International Law, 4(2), 165–199.

Soleh, A. & others. (2016). Aksesibilitas Penyandang Disabilitas terhadap Perguruan Tinggi; Studi Kasus di Empat Perguruan Tinggi Negeri di Yogyakarta. LKIS Pelangi Aksara.

Triningsih, A. (2017). Politik Hukum Pendidikan Nasional: Analisis Politik Hukum dalam Masa Reformasi. Jurnal Konstitusi, 14(2), 332–350.

Utami, W. B., Wedi, A., Aulia, F., & others. (2022). Implementasi kebijakan merdeka belajar dalam penguatan profil pelajar pancasila. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 6(3), 285–294.

Wahyudi, S. M. (2021). Manajemen kurikulum adaptif dalam meningkatkan efektifitas pembelajaran di sekolah dasar. MANAGERE: Indonesian Journal of Educational Management, 3(1), 107–118.

Wati, K. P., Indriani, S., Agustomi, A., & Andriani, O. (2024). Menjawab Kebijakan Pemerintah Mengenai Perkembangan Dunia Tentang Pendidikan Inklusi. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 2(1), 37–49.

Wijaya, A. T., & Nurhajati, L. (2018). Implementasi CRPD dalam Aspek Aksesibilitas Transportation Publik di DKI Jakarta. Bricolage: Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 4(02), 180–209.

Yulius, M. (2020). Hak Penyandang Disabilitas Di Bidang Politik Menurut Undang-Undang Nomor 8 Tahun 2016 Tentang Penyandang Disabilitas. Lex Administratum, 8(3).




DOI: http://dx.doi.org/10.30659/akta.v11i4.40699

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 JURNAL AKTA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Jurnal Akta has been indexed by:

Editorial Office: Jurnal Akta Room 2nd Floor Imam As Syafei Building Faculty of Law Universitas Islam Sultan Agung. Jln. Kaligawe KM. 4, Semarang City, Central Java, Indonesia. Phone +62 24 6583584 Fax +62 24 6582455

Phone: 024-6583584 (574)
Email: jurnalakta@unissula.ac.id

Creative Commons License

JURNAL AKTA (eISSN : 2581-2114, pISSN: 2406-9426), This work is licensed under a Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).