Pendidikan Jasmani dalam Kitab At-Tahliyyah Wa At-Targhib dan Implikasinya dalam Pendidikan Islam

Hakiman Hakiman, Kholid Khamdan Mustofa

Abstract


This study aims to find and describe the form of physical education in the book at-tahliyyah wa at-targhib by Sayyid Affandi Muhammad and its implications in Islamic education. This research is a library research with primary data from books and supported by secondary data to deepen this research. The data collection technique uses documentation, while the analysis uses content analysis. The results showed that physical education in the book at-tahliyyah wa at-targhib is following health rules in dressing, following health rules about housing, maintaining cleanliness, treating disease, getting used to exercise and regulating eating and drinking patterns. And the implication in Islamic education is that the goal of Islamic education is to form Insan al-kamil. These goals can be internalized in the curriculum. Meanwhile, educators can use the motion method as a learning method in PAI. Then for students is to pay attention and apply it such as maintaining cleanliness and maintaining their diet in everyday life.


Keywords


Physical education, kitab at-tahliyyah wa at-targhib, Islamic education

Full Text:

PDF

References


Amalia, L., Hiola, F., & Kesehatan Masyarakat, J. (2020). Analisis Gejala Klinis dan Peningkatan Kekebalan Tubuh untuk Mencegah Penyakit Covid-19. Jambura Journal of Health Sciences and Research, 2(2), 71–76.

Badrudin, M. (2019). Upaya penyembuhan dalam Islam. Al-Qalam Stit-Insida, 1–20.

Budiman, S., & Suharto, A. W. B. (2021). Filsafat Ilmu Pendidikan Isalam Dalam Perspektif Pendidiakan Jasmani. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(3). https://doi.org/10.36312/jisip.v5i3.2195

Daulay, H. P. (2012). Pendidikan Islam dalam Mencerdaskan Bangsa. PT Rineka Cipta.

Fathna, M. (2016). Pengaruh Pakaian Olah Raga Ketat dan Longgar terhadap Respons Fisiologis dan Kesetimbangan Termal dalam Tubuh.

Fitriah, M. (2016). Kajian AL-Quran dan Hadist Tentang Kesehatan Jasmani Dan Ruhani. TAJDID: Jurnal Ilmu Ushuluddin, 15(1). https://doi.org/10.30631/tjd.v15i1.29

Hasneli. (2019). Pendidikan Kesehatan Jasmani Dalam Perspektif Al-Qur’an. TAJDID : Jurnal Ilmu Keislaman Dan Ushuluddin, 16(1), 237–252. https://doi.org/10.15548/tajdid.v16i1.96

Hidayat, R. (2016). Ilmun Pendidikan Islam (1st ed.). LPPPI.

Kamal, H. (2020). Pendidkan Kesehatan Jasmani Pesfektif Hadist. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 16(1). https://doi.org/10.31000/rf.v16i1.2495

Karsana. (2017). Konsep Pendidikan Jasmani Dalam Pendidikan Islam. Repository. http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/11993

Lailaturrohmah, A. (2020). Pendidikan Jasmani Dan Keterampilan Menurut Al Quran Dan Hadis. Jurnal Pendidikan Jasmani, 1(1), 1–8.

Mahmud. (2013). Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga. Akademia.

Mubarok, D. (2020). Pendidikan Jasmani Perspektif Sayyid Qutub. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 02(1), 21–30.

Muhammad, S. (2017). Terjemah At-Tahliyyah Wa At-Targhib (A. Sunarto (ed.)). Al-Miftah.

Musthafa, G. (1979). Fisabil Mausu’ah falsafiyah Ibn Sina. Daar wa maktabah al-hilal.

Pane, B. S. (2015). Peranan Olahraga Dalam Meningkatkan Kesehatan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 21(79), 1–4.

Rofiqoh, A. (2020). Shalat dan Kesehatan Jasmani. Spiritualita, 4(1). https://doi.org/10.30762/spr.v4i1.2324

Rokim, R. (2018). Sinergi Hubungan Pendidikan Akal, Hati Dan Jasmani Dalam Perspektif Hamka. Jurnal Studi Islam: Pancawahana, 13(2), 57–65.

Simbolon, H., & Nasution, I. N. (2017). Desain Rumah Tinggal yang Ramah Lingkungan Untuk Iklim Tropis. Educational Building Jurnal Pendidikan Teknik Bangunan Dan Sipil, 3(1 JUNI), 46–59.

Sudirjo, S., & Muhammad, N. A. (2018). Filsafat Pendidikan Jasmani. https://books.google.co.id/books

Suparman, D. (2015). Pembelajaran Ibadah Shalat Dalam Perpektif Psikis Dan Medis. Fakultas Sains Dan Teknologi, IX(2), 48–70.

Suprayitno, S., & Mujahidin, E. (2020). Kurikulum Pendidikan Jasmani: Studi Analisis Kitab Tarbiyatul Aulad Fil Islam. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 75. https://doi.org/10.32832/tawazun.v13i1.3055

Susilawati, ., Palar, S., & Waleleng, B. J. (2013). Hubungan Pola Makan dengan Kejadian Sindroma Dispepsia Fungsional pada Remaja di Madrsah Aliyah Negeri Model Manado. E-CliniC, 1(2). https://doi.org/10.35790/ecl.1.2.2013.3273

Wijaya, I., Hamdani, N., Hubungan, H. S., Hidup, G., Makan, P., Kejadian, T., Dispepsia, S., Rumah, D., Bhayangkara, S., Makassar, K., Hamdani N, N., & Sari, H. (2020). The Correlation between Lifestyle and Dietary Habits towards Dyspepsia Syndrome Cases in Bhayangkara Hospital Makassar. 3.

Wijaya, S., & Asih, A. Y. P. (2021). Studi Kebijakan Ponpes dalam Upaya Mewujudkan Pesantren Sehat di Pondok Pesantren Amanatul Ummah Surabaya. JI-KES (Jurnal Ilmu Kesehatan), 4(2). https://doi.org/10.33006/ji-kes.v4i2.170

Winarno, M. E. (2006). Perspektif pendidikan jasmani dan olahraga. Malang. Laboratorium Ilmu Keolahragaan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.30659/jspi.5.2.153-176

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Al-Fikri is published by the Department of Tarbiyah, Faculty of Islamic Studies, Sultan Agung Islamic University, Semarang, Indonesia.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.