Pemahaman Moderasi Beragama bagi Guru Pendidikan Agama Islam di Sekolah

Syarifah Rohana, Suharman Suharman

Abstract


Islam is intermediate or balanced in the sense that it is not radical, not extreme and not inclusive (tawasuth). This tawasuth trait must be possessed by everyone, one of which is PAI teachers, because this tawasuth trait is part of religious moderation, a PAI teacher must understand that Indonesia has a very plural diversity. In the midst of this development, a PAI teacher must really understand about moderation, thus teachers can teach their students so that students become ambassadors in peace, love and compassion for others and have a high and good tolerance nature and can be implemented in everyday life. One of the PAI subject matter is that the material on Tasamuh is relevant to the purpose of religious moderation. This article is written using the method of writing literature, by searching, analyzing and analyzing the theories and opinions of figures relevant to the title being discussed, through books, journals and other media

Keywords


Religious Moderation; PAI Teachers

Full Text:

PDF

References


Akori, M. (2021). Upaya Guru Untuk Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa Dalam Mengikuti Pembelajaran Berbasis Daring Kelas Iv Di Mis Al-Ba’ani Kota Bengkulu [Phd Thesis]. Uin Fatmawati Sukarno.

Anwar, C. (2018). Islam Dan Kebhinekaan Di Indonesia: Peran Agama Dalam Merawat Perbedaan. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 4(2), 1–18.

Benawa, A. (2021). Urgensi Dan Relevansi Pendidikan Moderasi Beragama Dalam Pendidikan Agama Di Sekolah. Jurnal Pasupati, 8(1), 65–84.

Ekawati, E., Suparta, M., & Sirin, K. (2018). Moderasi Kurikulum Perguruan Tinggi Islam Dalam Deradikalisasi Agama Di Indonesia. Istiqro, 16(01), 139–178.

Falak, I. (N.D.). Konsep Moderasi Beragama Perspektif Muhammad Quraish Shihab.

Faridah, I. F. (2013). Toleransi Antarumat Beragama Masyarakat Perumahan. Komunitas: International Journal Of Indonesian Society And Culture, 5(1).

Fauzian, R., Ramdani, P., & Yudiyanto, M. (2021). Penguatan Moderasi Beragama Berbasis Kearifan Lokal Dalam Upaya Membentuk Sikap Moderat Siswa Madrasah: Moderasi Beragama. Al-Wijdán: Journal Of Islamic Education Studies, 6(1), 1–14.

Fuad, I. (2005). Dasar-Dasar Pendidikan. Jakarta: Pt Rineka Cipta.

Haris, M. A., Sahrodi, H. J., & Fatimah, S. (N.D.). Moderasi Beragama Di Kalangan Nahdlatul Ulama Dan Muhammadiyah (Vol. 1). Penerbit K-Media.

Hasan, K. (2014). Membangun Kultur Sekolah (Menuju Pendidikan Berbasis Iman Dan Takwa). Cv Bina Karya Utama.

Hermansyah, H., Ihlas, I., Supriyanto, S., & Rohman, N. (2023). Literation Culture Living At Mi Qurrota A’yun. Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 12(2), 109–120.

Halimah, L. N., Warsiyah, (2022). Implementasi Sikap Toleransi Sebagai Nilai Pendidikan Islam dalam Kehidupan Sosial Keagamaan Masyarakat Plural. Al-Fikri: Jurnal Studi dan Penelitian Pendidikan Islam, 5(2), 131-141.

Hidayat, T., & Syahidin, S. (2019). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Model Contextual Teaching And Learning Dalam Meningkatkan Taraf Berpikir Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(2), 115–136.

Muhaimin, P. P. I. (N.D.). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Madarasah, Dan Perguruan Tinggi ((Jakarta: Pt Rajagrafindo Persada, 2012).

Muhtarom, A., Fuad, S., & Latif, T. (2020). Moderasi Beragama: Konsep, Nilai, Dan Strategi Pengembangannya Di Pesantren. Yayasan Talibuana Nusantara.

Mussafa, R. A. (2018). Konsep Nilai-Nilai Moderasi Dalam Al-Qur’an Dan Implementasinya Dalam Pendidikan Agama Islam. Unpublished Sarjana’s Skripsi) Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang, Semarang, Indonesia.

Nashohah, I. (2021). Internalisasi Nilai Moderasi Beragama Melalui Pendidikan Penguatan Karakter Dalam Masyarakat Heterogen. Prosiding Nasional, 4, 127–146.

Nasuha, T. (2017). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Al-Qur’an (Kajian Tafsir Ibnu Katsir Surat Al-Hujurat Ayat 11-13) [Phd Thesis]. Universitas Islam Riau.

Nazmudin, N. (2017). Kerukunan Dan Toleransi Antar Umat Beragama Dalam Membangun Keutuhan Negara Kesatuan Republik Indonesia (Nkri). Journal Of Government And Civil Society, 1(1), 23–39.

Rofik, M. N., & Misbah, M. (2021). Implementasi Program Moderasi Beragama Yang Dicanangkan Oleh Kementerian Agama Kabupaten Banyumas Di Lingkungan Sekolah. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(2), 230–245.

Sari, A. A. P. (2021). Penerapan Nilai-Nilai Moderasi Beragama Pada Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Pendidikan Agama Islam [Phd Thesis]. Iain Bengkulu.

Sirajuddin, S. (2020). Buku Literasi Moderasi Beragama Di Indonesia. Penerbit. Zigie Utama.

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.

Suprapto, S. (2020). Integrasi Moderasi Beragama Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Edukasi, 18(3), 355–368.

Susanto, R., Giyoto, G., & Supriyanto, S. (2022). Peranan Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pendidikan Akhlak Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 4(6), 12363–12371.

Syahri, A. (2022). Moderasi Beragama Dalam Ruang Kelas. Literasi Nusantara.




DOI: http://dx.doi.org/10.30659/jpai.6.2.151-161

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam is published by Master Program of Islamic Education, Faculty of Islamic Studies, Universitas Islam Sultan Agung (UNISSULA), Indonesia.

Jl. Raya Kaligawe Km.4, PO BOX 1054/SM Semarang, Indonesia 50112. Email: jurnaltadibuna@unissula.ac.id. 

Â