The Effect of PMRI Approach Assisted by Baamboozle Media on Student Learning Outcomes in Arithmetic Sequences
Abstract
Abstract. This study aims to analyze the effectiveness of the Indonesian Realistic Mathematics Education (PMRI) approach assisted by Baamboozle media in improving students' learning outcomes in arithmetic sequences. An experimental method with a Pretest-Posttest Control Group Design was applied to 67 tenth-grade students at SMA Negeri 1 Jarai, divided into an experimental group (n=34) using PMRI with Baamboozle and a control group (n=33) with conventional instruction. Data were collected through written tests and analyzed using normality tests, homogeneity tests, and an independent t-test. The results indicated a significant improvement in the experimental group, with an average post-test score of 80, compared to the control group (70). Statistical analysis reinforced this finding (t = -7.136, p < 0.05), confirming that the integration of PMRI and Baamboozle not only enhanced learning outcomes but also fostered active student engagement. The implications of this study support the use of interactive digital media in context-based mathematics learning approaches.
Keywords: PMRI, Baamboozle, arithmetic sequences, learning outcomes, mathematics education
Full Text:
PDFReferences
Anam, K., & Mulasi, S. (2021). Efektifitas Penggunaan Media Digital dalam Proses Belajar Mengajar. Genderang Asa: Journal of Primary Education, 2(2), 76–87. https://doi.org/https://doi.org/10.47766/ga.v2i2.161
Cahirati, P. E. P., Makur, A. P., & Fedi, S. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika yang Menggunakan Pendekatan PMRI. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 227–238. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i2.606
Dewi, N. P. W. P., & Agustika, G. N. S. (2020). Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Pendekatan Pmri Terhadap Kompetensi Pengetahuan Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(2), 204. https://doi.org/10.23887/jppp.v4i2.26781
Dwipayana, I. K. A. A., & Diputra, K. S. (2019). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Berbasis Open Ended Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Journal of Education Technology, 2(3), 87. https://doi.org/10.23887/jet.v2i3.16380
Hartati, S. (2021). Analisis Kesulitan Siswa SMA dalam Memahami Materi Barisan dan Deret. Supermat (Jurnal Pendidikan Matematika), 5(2), 85–95. https://doi.org/10.33627/sm.v5i2.728
Hasanah, U., Wardono, W., & Kartono, K. (2016). Keefektifan Pembelajaran Murder Berpendekatan Pmri Dengan Asesmen Kinerja Pada Pencapaian Kemampuan Literasi Matematika Siswa Smp Serupa Pisa. Unnes Journal of Mathematics Education, 5(2). https://doi.org/10.15294/ujme.v5i2.11404
Joanna, I., & Anwar, K. (2024). Pengaruh model Problem Based Learning berbantuan Baamboozle terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Motivasi Belajar Siswa. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(3), 321–330. https://doi.org/https://doi.org/10.36989/didaktik.v10i04.3680
Khoiroh, N., & Sari, S. P. (2025). The Influence of Baamboozle Learning Media on Students ’ Interest in Learning Mathematics at Sanggar Bimbingan Aisyiyah Pandan Malaysia. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 10(1), 44–53.
Mariani, S. D., Larasati, D. A., Prasetya, S. P., & Stiawan, A. (2022). Pengaruh Pembelajaran Hybrid Learning Menggunakan Media Baamboozle Terhadap Hasil Belajar Dan Minat Belajar Siswa SMP. Jurnal Dialektika Pendidikan IPS, 2(2), 206–216. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/penips.v2i2.48607
Napitupulu, O. T., Simamora, R., & Sinaga, C. V. R. (2023). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik (PMR) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dalam Penyelesaian Soal Cerita Pada Kelas XI SMA Negeri 1 Pematang Siantar Tahun Ajaran 2023/2024. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(6), 5927–5940.
OECD. (2023). OECD Economic Outlook. In Rapport final (Juni, Issue 1). Paris. https://doi.org/https://doi.org/10.1787/ce188438-en
Rahayu, E., & Soleha, D. (2025). Literasi Numerasi dalam Pembelajaran Matematika Berbantuan Media Baambozle Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 12(1), 97–107.
Rahma, D., Nada Nupus Ihwani, & Nadila Sofia Hidayat. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Digital Sebagai Media Interaktif Pada Pembelajaran Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(2), 12–21. https://doi.org/https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.13298
Rahmawati, D., & Putri, A. D. (2019). Keefektifan Pembelajaran dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMRI) Pada Kemampuan Pemecahan Masalah Pokok Bahasan Segiempat di MTS Negeri 1 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika JPM RAFA, 1(1), 1–20.
Rambe, R., Sartono, S., Ningsih, Y., & Suciana, F. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Baamboozle Materi Luas dan Keliling Bangun Datar di Kelas V Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 293–302. https://doi.org/https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25029
Ratnasari, K. (2020). Efektivitas Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) TerhadapCapaian Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 1–14. https://doi.org/https://doi.org/10.36835/au.v2i1.572
Rohmah, H. F., & Warmi, A. (2021). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa pada Materi Barisan dan Deret Aritmatika. JPMI ( Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(2), 469–478. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i2.469-478
Sari, N., & Ramadan, Z. H. (2025). Pengaruh Model Problem Based Learning ( PBL ) Berbantuan Media Baamboozle Terhadap Hasil Belajar PKn Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Betta: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(3), 447–456. https://doi.org/https://doi.org/10.37329/cetta.v8i3.4424
Shiddiq, I., Sari, M., Nasution, Z. A., Purba, H. N., Kurniati, A., Junitri, A., Yanti, N., Rahayu, D., & Wulandari, A. (2025). Implementasi Penggunaan Media Baamboozle untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Kelas 4 SDN 11 Panai Hulu. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 6(1), 532–539. https://doi.org/https://doi.org/10.54373/imeij.v6i1.2501
Sholehah, M. M. H. (2020). Pembelajaran Matematika Realistuik Indonesia (PMRI) dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Al-Muta’aliyah STAI Darul Kamal NW Kembang Kerang, 5(1), 33–42.
Suhendar, U. (2016). Komparasi Keefektifan Saintifik dan PMRI Ditinjau dari Prestasi, Minat, dan Percaya Diri Siswa Kelas VII. Pythagoras: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(1), 91–101. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/pg.v11i1.9674
Suparni, S. (2019). Efektivitas Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Self-Efficacy Siswa SMP/MTs. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(4), 293–302. https://doi.org/10.14421/jppm.2019.12.59-68
Umaysy Sabillah, & Hasratuddin Hasratuddin. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Pendekatan Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Sma Dharmawangsa Medan. Jurnal Riset Rumpun Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 2(1), 138–152. https://doi.org/10.55606/jurrimipa.v2i1.747
Utami, A. arisma. (2023). Efektivitas Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pengajaran (JIPP), 2(2), 23–29. https://doi.org/10.31571/jipp.v2i2.6221
Wibowo, L. A., & Pardede, L. R. (2019). Peran Guru dalam Menggunakan Model Pembelajaran Collaborative Learning terhadap Keaktifan Siswa Dalam Belajar. Literatur Review, 0812, 201–208.
Wulandari, M., & Setiawan, W. (2021). Analisis kesulitan dalam menyelesaikan soal materi barisan pada siswa SMA. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(3), 571–578. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i3.571-578
Yulia, P., & Jamaliah, S. (2016). Efektifitas Pembelajaran Matematika Melalui Pmri Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Viii. Pythagoras, 5(2), 158–164.
DOI: http://dx.doi.org/10.30659/kontinu.9.2.153-166
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Novila Yolanda, Indah Widyaningrum, Neni Lismareni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Kontinu Journal is published by the Mathematics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education (FKIP), Universitas Islam Sultan Agung (Unissula).
Contact us: GKB, 2nd Floor, FKIP Unissula, Jl. Raya Kaligawe Km.4, Terboyo Kulon, Genuk, Semarang 50112.
Email: jurnal.kontinu@unissula.ac.id