Enhancing Self-Mastery in Low-Achieving Students Through Islamic Education: Perspective of Carl Rogers' Self Theory
Abstract
Students with low achievement often face challenges in developing self-mastery, including low motivation, lack of self-confidence, and difficulty managing emotions. This study aims to identify factors that influence the development of self-mastery in students and understand the role of teachers based on Carl Rogers' self theory. The method used is a qualitative approach conducted through a case study at SD Islam Hasanudin 04 Semarang with a thematic analysis approach data analysis technique. The data obtained were the results of interviews with teachers, field observations, and school documents. The results of the study indicate that (1) self-mastery is influenced by internal factors such as self-motivation and emotional management, and (2) external factors such as family and teacher support. (3) Positive family support and constructive feedback from teachers have been shown to increase students' self-confidence, encourage mental resilience, and intrinsic motivation. (4) This study also found criteria for teachers who can improve students' self-mastery. This study provides important insights into how environmental influences and teacher interventions can help low-achieving students reach their maximum potential
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdillah, H. (2019). PERANAN ORANGTUA DAN GURU SEBAGAI PENDIDIK DALAM MEMBENTUK KARAKTER ANAK. Mumtäz, 219.
Adetya Dewi Wardani, I. G. (2023). Mendiagnosis Masalah Belajar Siswa dalam Konteks Menajemen Kelas: Bagaimana Pengajaran Guru Mereduksinya? JAMP: Jurnal Adminitrasi dan Manajemen Pendidikan, 50.
Ai Solihah, S. J. (2024). Analysis Of Low Self-Efficacy Among Students Using Creative Problem-Solving Techniques. JISPENDIORA: Jurnal Ilmu Sosial, Pendidikan Dan Humaniora, 54-61.
Aisyah Anggraeni, N. N. (2024). Pemanfaatan Perkembangan Sosial dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Indonesian Research Journal on Education, 248.
Amelia, U. (2023). TANTANGAN PEMBELAJARAN ERA SOCIETY 5.0 DALAM PERSPEKTIF MANAJEMEN PENDIDIKAN. AL-MARSUS: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 69.
Andree Tiono Kurniawan, D. A. (2024). Pengembangan Pendidikan Anak SD dalam Kurikulum Merdeka. Journal of Human And Education, 836-843.
Baxter, P. &. (2008). Qualitative Case Study Methodology: Study Design and Implementation for Novice Researchers. The Qualitative Report, 544-559.
Berliana Alvionita Pratiwi, S. A. (2024). Pembelajaran Diferensiasi Berbasis Proyek untuk Pengembangan Keterampilan Menulis Cerita Pendek di SMP. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa dan Sastra, 2998.
Budiarti, L. &. (2022). Faktor keluarga dan lingkungan sosial dalam pengembangan self-mastery pada siswa dengan prestasi akademik rendah. Jurnal Pendidikan Keluarga, 85-99.
Cahyasry, S. A. (2024). PENGUATAN EMOSIONAL INTELLEGENCE SISWA DI SMK AL-IKHLAS BALIKPAPAN. Journal of Educational Research and Practice, 33.
Dea Ardelia, J. N. (2024). Phubbing Memicu Munculnya Sikap Apatis Siswa Terhadap Guru Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia SMA Di Bandung. JPBB: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 144.
Dewi, S. &. (2022). Pendekatan humanistik dalam pengelolaan diri siswa untuk meningkatkan prestasi akademik. Jurnal Pendidikan Humanistik, 134-146.
Diah Suci Ramadhani, A. F. (2022). Profil Regulasi Diri Siswa dan Implikasinya terhadap Konseling Religius. Al-Kaaffah: Jurnal Konseling Integratif-Interkonektif, 47-54.
Ezi Mulia, A. R. (2024). PERAN GURU DALAM MEMBENTUK LINGKUNGAN BELAJAR MULTIKULTURAL YANG INKLUSIF. Jurnal Paramurobi:, 63.
Faizah Dinda Mutia, Z. (2024). Pemanfaatan Umpan Balik Positif dalam Membantu Siswa Membangun Kepercayaan Diri dalam Bahasa Inggris. Seminar Nasional dan Publikasi Ilmiah 2024 FIP UMJ, 2302.
Faruqi, D. (2018). UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN BELAJAR SISWA MELALUI PENGELOLAAN KELAS. EVALUASI, 294.
Fauziah Aini, Z. H. (2024). PERAN GURU DALAM MENGEMBANGKAN NILAI ETIKA DAN MORAL PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR. ELSE (Elementary School Education Journal), 331.
Fitriyah, N. I. (2024). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN HUMANIS DALAM MEMBENTUK KARAKTER SISWA DI SD ALAM AZ-ZAHRA WAY JEPARA LAMPUNG TIMUR. As-Salam Jurnal Studi Hukum Islam dan Pendidikan, 22.
Halawa, T. (2023). Peran Penguasaan Diri dalam Mencapai Kesuksesan: Perspektif Psikologis. Jurnal Ilmiah Research Student, 436-445.
Hamdi, A. (2019). Peran self-mastery dalam meningkatkan kualitas belajar siswa dengan prestasi akademik rendah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 123-135.
Hanaris, F. (2023). PERAN GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA: STRATEGI DAN PENDEKATAN YANG EFEKTIF. Jurnal Kajian Pendidikan dan Psikologi, 1.
Henri Gunawan Risal, F. A. (2023). UPAYA MENINGKATKAN HUBUNGAN SOSIAL ANTAR TEMAN SEBAYA MELALUI LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DI SEKOLAH. JUBIKOPS: Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 1 – 10.
Hermin Nurhayati, L. H. (2022). KEEFEKTIFAN MODEL PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA PADA PELAJARAN IPS SD. JURNAL BASICEDU, 234.
Hidayati, D. &. (2021). Pengaruh latar belakang ekonomi keluarga terhadap kemampuan self-mastery siswa. Jurnal Pendidikan dan Sosial , 112-124.
Ibrahim, M. .. (2017). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PRESTASI BELAJAR ANAK. Jurnal Ilmiah Pendidian Anak, 1.
Idi Warsah, E. C. (2023). USAHA GURU MENGURANGI KECEMASAN BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN PAI. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 32.
Imelria Simbolon, A. G. (2024). PELAYANAN PASTORAL KONSELING DALAM PENGENTASAN LOW SELF ESTEEM PESERTA DIDIK KELAS 6 SD NEGERI SIPAHOLON. Al Furqan : Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 2016.
Imelria Simbolon, A. G. (2024). PELAYANAN PASTORAL KONSELING DALAM PENGENTASAN LOW SELF ESTEEM PESERTA DIDIK KELAS 6 SD NEGERI SIPAHOLON. Al Furqan : Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 216.
Indah Panjaitan, E. K. (2023). PERAN GURU DALAM MENINGKATKAN MINAT BACA SISWA. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1039.
Irawati. (2023). EKSPLORASI PERAN ORANG TUA DALAM MENDUKUNG PENCAPAIAN PRESTASI BELAJAR SISWA DI MTS AL IDRUS BOGOR. JURNAL WISTARA : Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Sastra, 121.
Khairudin, K. W. (2024). Mengkritisi Faktor-Faktor Kegagalan Akademik Siswa dalam Belajar. Rayah Al-Islam Jurnal Ilmu Islam, 2022-2034.
Kuswadi, E. (2019). Peran Lingkungan Sekolah dalam Pengembangan Mental Siswa. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 63.
Kuswanto, A. &. (2023). Penerapan teori Carl Rogers dalam pendidikan di Indonesia untuk pengembangan self-mastery. Jurnal Pendidikan Indonesia, 134-146.
Lutfiwati, S. (2020). MOTIVASI BELAJAR DAN PRESTASI AKADEMIK. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 54.
Manizar, E. (2015). PERAN GURU SEBAGAI MOTIVATOR DALAM BELAJAR. Tadrib, 173.
Mardiah, A. (2023). MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA KORBAN BULLYING MELALUI KONSELING INDIVIDUAL RATIONAL EMOTIF BEHAVIOUR THERAPY TEKNIK HOME WORK ASSIGMENT PADA SISWA KELAS VII A SMP NEGERI 1 AMUNTAI SELATAN SEMESTER GANJIL TAHUN PELAJARAN 2022/2023. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 184.
Melani Aprianti, D. S. (2023). RESILIENSI PADA SISWA-SISWI PRA-REMAJA. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 30-39.
Muhamad Januaripin, M. (2024). KEPERCAYAAN DIRI SEBAGAI PREDIKTOR PRESTASI AKADEMIK SISWA. Kamaliyah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 114 – 128.
Murtado, D. (2023). Optimalisasi Pemanfaatan Media Pembelajaran Online Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Menengah Atas. Journal on Education, 35-47.
Nashori, F. (2018). Optimisme Remaja yang Tinggal di Panti Asuhan Ditinjau dari Kebersyukuran dan Konsep Diri. Humanitas Indonesian Psychological Journal, 160.
Nova Dwiyanti, A. E. (2023). HUBUNGAN ANTARA DUKUNGAN SOSIAL KELUARGA DENGAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SMA N 1 BATANGAN KABUPATEN PATI. Jurnal Empati, 259-265.
Novianti, F. &. (2021). Pengaruh kepercayaan diri terhadap pengembangan self-mastery pada siswa dengan prestasi rendah. Jurnal Psikologi Pendidikan. Jurnal Psikologi Pendidikan, 45-58.
Pasilaputra, E. T. (2024). UPAYA PENINGKATAN RASA PERCAYA DIRI SISWA DI PANTI ASUHAN AUR PAKAN KAMIS. Educatioanl Journal: General and Specific Research, 69-76.
Pratama, N. d. (2021). self-mastery pada siswa dengan prestasi rendah. Jurnal Pendidikan, 342.
Pratiwi, A. N. (2023). KONSELING KOGNITIF PERILAKU UNTUK MENINGKATKAN RESILIENSI AKADEMIK: KAJIAN LITERATUR. PENSA: E-Jurnal Pendidikan Sains, 42.
R Nurhayati, a. N. (2024). Dinamika Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Artificial Intelligence (AI). SENTIKJAR, 1.
Rahayu, F. (2019). EFEKTIVITAS SELF EFFICACY DALAM MENGOPTIMALKAN KECERDASANDAN PRESTASI BELAJAR PESERTA DIDIK. Onsilia Jurnal Ilmiah BK, 119-129.
Ruri Handayani, E. P. (2024). Kemandirian Anak Dalam Memasuki Usia Sekolah Dasar: Pentingnya Pembentukan Karakter Sejak Dini. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Konseling, 352-356.
Sanusi. (2023). Pentingnya Mengutamakan Kesejahteraan Mental Siswa bagi Puncak Pencapaian Pedagogis. EDUCHILD: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 14-31.
Saski Anggreta, F. d. (2022). Peran Guru Sebagai Fasilitator Dalam Pembelajaran Di Kelas VSekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 2492.
Sultani, A. N. (2023). Teori humanistik dan penerapannya dalam pembelajaran PAI. 177.
Sumiati, W. B. (2024). Peran Guru dalam Penguatan Pendidikan Karakter Disiplin melalui Pembelajaran PPKn di SMAS Al-Khairiyah Samarinda . Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi, 35.
Sunarto, D. N. (2020). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Terbentuknya Konsep . Diri Remaja (Studi Kualitatif pada Siswa SMPN 6 Kota Madiun), 1-11.
Sunaryo, U. (2023). Evaluasi Dan Pengembangan Sistem Penilaian Pendidikan Islam: Kajian Terhadap Madrasah Ibtidaiyah. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 18978-18986.
Syamsudin, A. &. (2020). Penerapan pendekatan Carl Rogers dalam meningkatkan self-mastery siswa dengan prestasi rendah. Jurnal Pendidikan Karakter, 67-80.
Tiara Ariliani, N. P. (2023). IMPLICATIONS OF CARL R. ROGERS' THEORY FOR STRENGTHENING THE PROFILE OF INDEPENDENT DIMENSION PANCASILA STUDENTS. JURNAL PELAYANAN BIMBINGAN DAN KONSELING, 147.
Triasari Andayani, d. F. (2023). Peran Penilaian Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Siswa di Pendidikan Dasar. Jurnal Educatio, 925.
Widiastuti, I. A. (2022). PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN SELF-PACED LEARNING, MASTERY LEARNING, APPLYING, REINFORCING, TRANSFERRING (SMART) UNTUK PENINGKATAN KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA. Unmas.
Wulansari, I. &. (2022). Mengelola stres dan tekanan akademik dalam pengembangan self-mastery siswa dengan prestasi rendah. Jurnal Psikologi dan Pendidikan, 150-162.
Yin, R. (2014). Case Study Research: Design and Methods (5th ed.). . Los Angeles: Sage Publications, 2.
DOI: http://dx.doi.org/10.30659/jpai.7.2.215-230
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Â
Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam is published by Master Program of Islamic Education, Faculty of Islamic Studies, Universitas Islam Sultan Agung (UNISSULA), Indonesia.
Jl. Raya Kaligawe Km.4, PO BOX 1054/SM Semarang, Indonesia 50112. Email: jurnaltadibuna@unissula.ac.id.ÂÂ