PERGURUAN ISLAMIYAH SEBAGAI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM TERTUA DI PONTIANAK

Dendy Ramadhan, Hariansyah Hariansyah, Wahab Wahab

Abstract


This article discusses an institution that has long existed and has a very important role in Pontianak. Beginning with the study conducted at the home of H. Arif until the establishment of an institution called "Islamic University". Islamic educational institutions are institutions or places where the educational process takes place with the aim to change the behavior of individuals for the better through interaction with the surrounding environment. The change in question is certainly based on Islamic values. This study uses a qualitative method with a narrative approach that narrates and interprets the role of an Islamic educational institution from its foundation. Research Findings show that Islamic schools experience development and progress as Islamic education institutions in Pontianak and have challenges in dealing with invaders.

 

Keywords: Perguruan Islamiyah, Institutions, Islamic Education


Full Text:

PDF

References


Adu, L. 2015. Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Al-Quran dalam Jurnal Biology Science And Education Vol. 4. (1). Hal. 67-76.

Ahok, P. dkk. 1980. Sejarah Pendidikan Daerah Kalimantan Barat. Pontianak: Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan.

Ajisman. 1998. Perkembangan Agama Islam di Kotamadya Pontianak (Pada Akhir Abad 20). Pontianak: Balai kajian Sejarah dan Nilai Tradisional Pontianak 1997/1998.

Arifin, M. 2016. Ilmu Pendidikan Islam: Tinjauan Teoritis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Bafadhol, I. 2017. Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia dalam Jurnal Edukasi Islami Vol.6.(11). Hal.59-72.

Creswell, J.W. 2014. Penelitian Kualitatif dan Desain Riset: Memilih Di Antara Lima Pendekatan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hawi, A. 2017. Tantangan Lembaga Pendidikan Islam dalam Jurnal Tadrib, Vol. 3. (1). Hal. 144-161.

Hasri. 2014. Madrasah Sebagai Lembaga Pendidikan dalam Jurnal al-Khwarizmi. Vol. 2 (1). Hal. 69-84.

Hasanuddin. 2014. Pontianak Masa Kolonial. Yogyakarta: Ombak.

Ikhsan. 2003. Profil Lembaga Pendidikan Islam Yang Diselenggarakan Masyarakat Kota Pontianak. Pontianak: Balai Kajian Sejarah Dan Nilai Tradisional.

Kurniawan, S. 2015. Filsafat Pendidikan Islam. Yogyakarta: Samudra Biru.

Luthfiah, Z. dkk. 2011. Pendidikan Agama Islam: Pendidikan Karakter Berbasis Agama Islam. Surakarta: Yuma Pustaka. Hal. 219-220.

Nata, A. 2011. Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.

Maarif, M.S. 2015. Nilai-Nilai Akhlak Dalam Suluk Linglung Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Islam dalam Jurnal Empirisma Vol.24.(2). Hal. 168-178.

Mahrus, E. 2013. Sejarah Pendidikan Islam. Pontianak: STAIN Pontianak Press.

__________.2015. Menyonsong Seabad Perguruan Islamiyah Kampung Bangka Pontianak. Pontianak: IAIN Pontianak Press.

Rasyid, R. 2014. Tantangan Lembaga Pendidikan Islam Sebagai Benteng Pertahanan Moral Bangsa dalam Jurnal Lentera Pendidikan Vol. 17.(2) . Hal. 243-255.

Roqib, M. 2009. Ilmu Pendidikan Islam: Pengembangan Pendidikan Integratif di Sekolah, Keluarga, dan Masyarakat. Yogyakarta:LKIS.

Riyuzen. 2017. Strategi Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam dalam Jurnal Al-Tadzkiyyah.Vol .8 (2). Hal.145-165.

Rosilawati, A. 2013. Ilmu Pendidikan Islam. Pontianak: STAIN Press.

Salim, M.H. dan Erwin Mahrus. 2012. Filsafat Pendidikan Islam: Kerangka Paradigmatik Pendidikan Islam. Pontianak: STAIN Pontianak Press.

Soraya, N. 2016. Lembaga Pendidikan Islam Periode Awal Dalam Perspektif Sejarah dalam Jurnal Tadrib Vol. 2.(2). Hal.1-11.

Sukino, A. 2013. Sejarah Pendidikan Islam. Pontianak: STAIN Pontianak Press.

Tolchah,M. 2015. Dinamika Pendidikan Islam Pasca Orde Baru. Yogyakarta: LKIS Pelangi Aksara.

Usman, S. 2016. Kota Pontianak Doeloe, Kini, Mendatang. Pontianak: PT.Mitra Bangun Kota.

Yusuf, M. 2014. Pendidikan Karakter Berbasis Qurani Dan Kearifan Lokal dalam Jurnal Karsa Vol.22.(1). Hal. 54-66.




DOI: http://dx.doi.org/10.30659/jspi.v2i2.5154

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Al-Fikri is published by the Department of Tarbiyah, Faculty of Islamic Studies, Sultan Agung Islamic University, Semarang, Indonesia.