Integration of Social Emotional Learning (SEL) into Problem-Based Learning (PBL) to Improve Mathematical Representation
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Amalia, F. N., Maharani, S. D., & Indralin, V. I. (2024). Meningkatkan Keterampilan Sosial Emosional Peserta Didik Kelas IV melalui Model PBL pada Materi IPAS. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(02), 7508–7517. https://doi.org/https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.14173
Arafah, A. A., Sukriadi, S., & Auliaul Fitrah Samsuddin. (2023). Implikasi Teori Belajar Konstruktivisme pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Mipa, 13(2), 358–366. https://doi.org/10.37630/jpm.v13i2.946
Giriansyah, F. E., Pujiastuti, H., & Ihsanudin, I. (2023). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Berdasarkan Teori Skemp Ditinjau dari Gaya Belajar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 07(01), 751–765. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1515
Hardianti, S. R., & Effendi, K. N. S. (2021). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMA Kelas XI. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(5), 1903–1104. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.1093-1104
Lathifah, E., Wijayanto, Z., Maknun, F. K., & Supriyanto, A. (2023). Implementation the Problem-Based Learning Model Based on Socio-Emotional Competence to Improve Science Learning Activeness in Grade IV Students. Proceedings of International Conference on Teacher Profession Education, 1(1), 889–899. https://seminar.ustjogja.ac.id/index.php/ICoTPE/article/view/1034/583
Manik, E., Simanjuntak, R. M., & Simanjuntak, G. L. S. (2023). Analisis Penerapan Media Pembelajaran Geogebra Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Pertidaksamaan Linear Dua Variabel. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(5), 7075–7087. https://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/5686/4012
Marfu’ah, S., Zaenuri, Masrukan, & Walid. (2022). Model Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 50–54. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/
Masyithah. (2021). Penerapan Teknik Keterampilan Sosial Emosional pada Pembelajaran IPA Materi Bioteknologi dan Produksi Pangan Siswa Kelas IX-1 di SMP Negeri 4 Bolo Tahun Pelajaran 2020/2021. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 1(2), 135–146. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v1i2.76
Miranda, N. T., Putri, D. A., Al-‘adawiyah, R., Anggreani, S. D. N., & Utomo, Y. (2024). Pembelajaran IPA yang Efektif melalui Pendidikan Sosial dan Emosional (PSE). Journal of Innovation and Teacher Professionalism, 2(1), 101–109. https://doi.org/10.17977/um084v2i12024p101-109
Nasution, Dewi, E., & Qiyarotul Ummah, S. V. R. (2023). Pengembangan Karakter Komunikatif dan Disiplin melalui Metode Culturally Responsive Teaching dengan Pembelajaran Sosial Emosional pada Pembelajaran Sejarah Siswa Kelas X-2 SMAN 1 Kalitidu. Journal on Education, 6(1), 2408–2420. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3262
NCTM. (2020). Standards for the Preparation of Secondary Mathematics Teachers. In The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
Nengah, N., Armini, S., & Hignasari, L. V. (2025). Penerapan PSE ( Pembelajaran Sosial Emosional ) Dalam Mata Pelajaran Matematika Sebagai Upaya Menumbuhkan Fokus Belajar Siswa. Jayapangus Press Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 5(1), 24–31. https://doi.org/https://doi.org/10.37329/metta.v5i1.3537
Nur Fadhil, H., Handayani, D., & Darti, P. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Terintegrasi Dengan Social Emotional Learning untuk Meningkatkan Kompetensi Sosial Emosional serta Keaktifan dan Hasil Belajar. Chemistry Education Practice, 6(2), 155–163. https://doi.org/10.29303/cep.v6i2.5636
Nurhayati, Y., & Ratnaningsih, N. (2023). Analisis kesalahan konsep Siswa pada materi sistem pertidaksamaan linear dua variabel. Primatika : Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 153–164. https://doi.org/10.30872/primatika.v12i2.1754
Pahleviannur, R. S. M. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Pradina Pustaka.
Ramayati, I. D., Srijani, N., & Muhajir, P. (2025). Implementasi PjBL Terintegrasi KSE untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Matematika Kelas V SD. Edukasi Elita: Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(1), 173–182. https://doi.org/https://doi.org/10.62383/edukasi.v2i1.1012
Riyanto, O. R., Widyastuti, Yustitia, V., Oktaviyanthi, R., Sari, N. H. M., Izzati, N., Sukmaanggara, B., Indartiningsih, D., Wibowo, A., Maharbid, D. A., & Wahid, S. (2024). Kemampuan Matematis. CV. Zenius Publisher.
Ruhmana, E. Y., Utami, R. E., & Ekowati, No. H. (2023). Implementasi Model Problem Based Learning Terintegrasi KSE untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru, 1(2), 1486–1495. https://conference.upgris.ac.id/index.php/psnppg/article/view/5285
Sari, M. C. P., Mahmudi, M., Kristinawati, K., & Mampouw, H. L. (2023). Peningkatan Kemampuan Representasi Matematis melalui Model Problem Based Learning. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 4(1), 1–17. https://doi.org/10.53624/ptk.v4i1.242
Setiawati, I., Sulianto, J., Sadiyo, & Prasetyowati, D. (2024). Implementasi Problem Based Learning Terintegrasi Keterampilan Sosial Emosional Untuk Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik Kelas V di SD Negeri Palebon 03. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(03), 390–399. https://doi.org/https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.16768
Sulistiana, I. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV SDN Blimbing Kabupaten Kediri. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 2(2), 127–133. https://doi.org/10.53624/ptk.v2i2.50
Supandi, S., Waluya, S. B., Rochmad, R., Suyitno, H., & Dewi, K. (2018). Think-talk-write model for improving students’ abilities in mathematical representation. International Journal of Instruction, 11(3), 77–90. https://doi.org/10.12973/iji.2018.1136a
Triana, M., Zubainur, C. M., & Bahrun, B. (2019). Students’ Mathematical Communication Ability through the Brain-Based Learning Approach using Autograph. JRAMathEdu (Journal of Research and Advances in Mathematics Education), 4(1), 1–10. https://doi.org/10.23917/jramathedu.v4i1.6972
Wahab, G., & Rosnawati. (2021). Teori-Teori Belajar dan Pembelajaran. Penerbit Adab.
Widiastuti, S. (2022). Pembelajaran Sosial Emosional dalam Domain Pendidikan: Implementasi dan Asesmen. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 7(4), 964–972. https://doi.org/10.58258/jupe.v7i4.4427
DOI: http://dx.doi.org/10.30659/kontinu.9.1.%25p
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Chintya Monikasari, Christine Wulandari Suryaningrum, Halimatus Sakdiyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Kontinu Journal is published by the Mathematics Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education (FKIP), Universitas Islam Sultan Agung (Unissula).
Contact us: GKB, 2nd Floor, FKIP Unissula, Jl. Raya Kaligawe Km.4, Terboyo Kulon, Genuk, Semarang 50112.
Email: jurnal.kontinu@unissula.ac.id






