Discourse on the Authority of the Judicial Commission in the Honorary Panel of the Constitutional Court in Indonesia

Kusnadi Umar, Sofyan Sofyan, Nur Azizah

Abstract


The existence and position of the Judicial Commission has added to the list of independent state institutions (state auxiliary institutions) in the Indonesian state structure. The existence of the Judicial Commission in monitoring and enforcing the code of ethics for constitutional judges within the structure of the Honorary Council of the Constitutional Court has undergone a long discussion. For this reason, this research is normative research which aims to determine the legal position of the Judicial Commission in enforcing the judge's code of ethics and the ups and downs of the Judicial Commission's authority in the structure of the Honorary Council of the Constitutional Court. The results of the research show that the efficiency of the Judicial Commission's supervisory function actually strives for judges' compliance with the code of ethics and behavioral guidelines for judges in order to create public trust in judicial institutions in Indonesia, while the presence of the Judicial Commission in the supervision dimension of Constitutional Judges experiences a tug-of-war regarding the norms of Law Number 22 of 2004 concerning Judicial Commissions with material review in Decision 005/PUU-IV/2006, Law Law No. 8 of 2011 with a material review in the Constitutional Court decision no. 49/PUU-IX/2011, Law no. 4 of 2014 concerning Stipulation of Government Regulations in Lieu of Law no. 1 of 2013 concerning the Second Amendment to Law No. 24 of 2003 with material review in Decision No. 1-2/PUU-XII/2014 and Law No. 7 of 2020 with a material review in decision No, 56/PUU-XX/2022. Therefore, the institutional structure of the Judicial Commission in the Honorary Council of the Constitutional Court underwent several repositionings until it was finally judged as a form of legal contravention and unconstitutional (contrary to the 1945 Constitution).


Full Text:

PDF

References


Books:

Backy Krisnayuda., 2016, Pancasila & Undang-Undang: Relasi Dan Transformasi Keduanya Dalam Sistem Ketatanegaraan Indonesia, Cet. 1, Kencana, Jakarta;

Juniarso Ridwan Dan Achmad Sodik Sudrajat., 2020, Hukum Administrasi Negara Dan Kebijakan Pelayanan Publik, Nuansa Cendekia, Bandung;

Abdul Rasyid., 2018, Wewenang Mahkamah Konstitusi dan implikasinya dalam sistem ketatanegaraan Republik Indonesia, PT Citra Aditya Bakti, Bandung;

Muhammad Sadi Is Dan Kun Budianto., 2021, Hukum Administrasi Negara, Cet. I, Kencana, Jakarta;

Elza Faiz., 2013, Risalah Komisi Yudisial; Cikal Bakal, Pelembagaan, dan Dinamika Weweang, Sekertris Jenderal Komisi Yudisial Republik Indonesia, Jakarta;

Suyantio., 2022, Metode Penelitian Hukum; Pengantar Penelitian Normatif, Empiris Dan Gabungan, Cet. I, Unigres Press, Jawa Timur;

Sirajuddin Dan Winardi., 2015, Dasar-Dasar Hukum Tata Negara Indonesia. Setara Press, Malang;

Amran Suadi., 2014, Sistem Pengawasan Badan Peradilan Di Indonesia (Cet. I; PT Raja Grafindo Persada, Depok;

Sri Soemantri., 2014, Hukum Tata Negara Indonesia Pemikiran Dan Pandangan. Cet. I, PT Remaja Rosdakarya, Bandung;

Amran Suadi., 2014, Sistem Pengawasan Badan Peradilan Di Indonesia, Raja Grafindo Jakarta;

A. Ahsin Thohari., 2004, Komisi Yudisial Dan Reformasi Peradilan, Lembaga Studi Dan Advokasi Masyarakat (ELSAM), Jakarta;

Saleh., 2022, Hukum Acara Sidang Etik Penyelenggaraan Pemilu, Sinar Grafika, Jakarta;

Journals:

Bagaskara Rahmat Hidayat DAN Dona Budi Kharisma., Menilik Kewenangan Pembubaran Partai Politik Oleh Mahkamah Konstitusi. Souvereignty, Vol. 1, No. 3, 2022;

Mohd Yusuf DM,, et al., Politik Hukum Kedudukan Dan Peranan Komisi Yudisial Sebagai Lembaga Auxiliary Organ. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), Vol. 5, No. 1, 2023;

Adventus Toding., Pembelajaran Hukum Melalui Perppu Nomor 1 Tahun 2013. Jurnal Konstitusi, Vol. 10, No. 4, 2013;

Nur Rohim,. Kontroversi Pembentukan Perppu Nomor 1 Tahun 2013 Tentang Mahkamah Konstitusi Dalam Ranah Kegentingan Yang Memaksa Jurnal Cita Hukum, Vol. 1, No. 1, 2014;

Regulations:

Lihat Putusan Mahkamah Konstitusi Nomor 005/PUU-IV/2006 Perihat Pengujia UU No. 22 Tahun 2004 Tentang Komisi Yudisial, Tanggal 16 Agustus 2006;

Lihat Putusan MK No. 49/PUU-IX/2011 Perihal Pengujian UU No. 8 Tahun 2011 Tentang Perubahan Atas UU No. 24 Tahun 2003 Tentang Mahkamah Konstitusi , Tanggal 18 Oktober 2011;

Lihat Putusan MK Nomor 1-2/PUU-XII/2014, H. 13 Perihal Pengujian UU No. 4 Tahun 2014 Tentang Penetapan Peraturan Pemerintah Pengganti Undang-Undang No. 1 Tahun 2013 Tentang Perubahan Kedua Atas Undang-Undang No. 24 Tahun 2003 Tentang Mahkamah Konstitusi, Tanggal 11 Februari 2014;

Lihat Putusan MK Nomor 1-2/PUU-XII/2014, H. 13 Perihal Pengujian UU No. 7 Tahun 2020 Tentang Mahkamah Konstitusi, Tanggal 8 Juni 2022;

Pasal 18 C Ayat 2 Poin D Berbunyi., 4 (Empat) Orang dipilih Oleh Komisi Yudisial, Berdasarkan Usulan Masyarakat yang Terdiri Atas Mantan Hakim Konstitusi, Tokoh Masyarakat, Akademisi Di Bidang Hukum, dan Praktisi Hukum.

Pasal 27 A Ayat 1., Mahkamah Konstitusi Bersama-Sama dengan Komisi Yudisial Menyusun dan Menetapkan Kode Etik dan Pedoman Perilaku Hakim Konstitusi yang Berisi Norma yang harus Dipatuhi oleh Setiap Hakim Konstitusi dalam Menjalankan Tugasnya untuk Menjaga Kehormatan dan Perilaku Hakim Konstitusi;

Pasal 27 A Ayat 4., Untuk Menegakkan Kode Etik Dan Pedoman Perilaku Hakim Konstitusi Sebagaimana Dimaksud Pada Ayat (1), Mahkamah Konstitusi Bersama-Sama dengan Komisi Yudisial Membentuk Majelis Kehormatan Hakim Konstitusi yang Bersifat Tetap;

Peraturan Mahkamah Konstitusi No. 2 Tahun 2014 Bab III Pasal 12 dan 13;

Peraturan Mahkamah Konstitusi Republik Indonesia Nomor 02/PMK/2003 Tentang Kode Etik dan Pedoman Tingkah Laku Hakim Konstitusi;

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 18 Tahun 2011 Perubahan Atas Undang Undang Nomor 22 Tahun 2004 Tentang Komisi Yudisiali;

Websites:

Dasar Hukum Dibentuknya Komisi Yudisial, lihat di https://www.Komisiyudisial.Go.Id/, Diakses 10 September 2022;

Syahuri Taufiqurrohman., Komisi Yudisial Pengadilan Etik Bagi Hakim. Jurnal Fiat Justicia, Vol. 2, No. 1, 2016;

Dwi, Reskiah, dan Agus Riwanto., Implikasi Pembatalan Kewenangan Komisi Yudisial Dalam Pengawasan Hakim Konstitusi Terhadap Praktik Judicial Corruption. Res Publica, Vol. 3, No. 2, 2019;

Muhammad Akbal dan Abdul Rauf., 2018, Peran Mahkamah Konstitusi Dalam Pembubaran Partai Politik, Media Sahabat Cendekia, Surabaya;

Ni’matul Huda., Problematika Substantif Perpu Nomor 1 Tahun 2013 Tentang Mahkamah Konstitusi. Jurnal Konstitusi, Vol. 10, No. 4, 2013.




DOI: http://dx.doi.org/10.26532/ijlss.v5i1.44117

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


International Journal of Law Society services Indexed by :

Scholar Dimension Garuda sinta
International Journal of Society Services  
Doctoral Program of Law Sultan Agung Islamic University, UnissulaCopyright of International Journal of Society Services
Jalan Kaligawe Raya KM.4, Terboyo Kulon, Genuk, E-ISSN 2775-8885 
Semarang, Central Java, Indonesia, 50112IJLSS is licensed under a