Variasi Metode Pembelaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) di MTS Miftahul Ulum Weding Bonang Demak
Abstract
The main problem in this research is how the implementation of strategy of the teacher in selectif the method variation on the learning of SKI in MTs. Miftahul Ulum Weding Bonang Demak and how is the positive response of learners to the variation of methods on learning SKI in MTs. Miftahul Ulum Weding Bonang Demak.
The method used in this study is a qualitative method, data collection techniques used by researchers are interviews, observation, and documentation.
The result s of this study are: 1) there are variations of strategy used by the teacher on learning SKI in MTs. Miftahul Ulum, the consideration of using strategies are: the healt condition of learners; the psychological condition of learners; the scheduled time for SKI subjects;the contens of the SKI lesson material to be delivered. 2) positive response of learners to the variation of methods on learning SKI in MTs. Miftahul Ulum is shown by the spirit of learning when the lesson of SKI is delivered by using variation of learning method, the learners are not sleepy when subjects of SKI are delivered with varied method, they feel good and not bored when SKI lesson is presented by using varied method, lacking of the subject of SKI organized by the school, and felt the need to add additional hours of SKI subject.
Â
Keywords: method variation, learning SKI
Full Text:
PDFReferences
Abdul Qadir Ahmad, Muhammad. (2008). Metodologi Pengajaran Agama Islam. Jakarta: Rineka Cipta.
Abdurrahman, Dudung. (1999). Metode Penelitian Sejarah. cet ke-2. Jakarta: PT.Logos Wacana Ilmu.
Ahmad D, Marimba. 1989. Pengajaran Filsafat Pendidikann Islam. Bandung: PT. al Maarif.
Arifin, Muzayyin. (2009). Filsafat Pendidikan Islam. cet.IV. Jakarta: PT.Bumi Aksara.
Arifin, Zaenal. (2009). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Arikunto, Suharsimi. (1991). Pengelolaan Kelas dan Siswa, Sebuah Pendekatan Evaluatif. Cet-2. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Asnawi, Muh. (2009). Sejarah Kebudayaan Islam Jilid 3 Kelas IX. Semarang: CV. Aneka Ilmu Anggota IKAPI.
Asrohah, Hanun. (2001). Sejarah Pendidikan Islam. cet. Ke-2. Ciputat: PT. Logos Wacana Ilmu.
B.Uno, Hamzah. (2007). Perencanaan Pembelajaran. cet.ke-2. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Darajat, Zakiah dkk. (1995). Metodologi Pengajaran Agama Islam. cet. 1. Jakarta: PT Bumi Aksara,
Darodjat, Zakiah. (1995). Metode Khusus pengajaran Agama Islam. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Darul, Muhammad. (2016). Studi Analisis Variasi Gaya Mengajar Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Psikomotorik Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih Di Mi Datuk Singaraja Kerso Kedung Jepara Tahun Pelajaran 2015/2016. Skripsi. Kudus: STAIN.
Dekdikbud. (1990). Kamus Besar Bahasa Indonesia: Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa. Jakarta: Balai Pustaka.
Departemen Agama RI. (2005). Al-Quran dan Terjemahnya, Bandung, CV. Penerbit Jumanatul Ali Art, Dewi Aisyah, (2016), Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di Sekolah Inklusi SDN Bendan 01 Pekalongan. Skripsi, Pekalongan: STAIN.
Djamarah, Syaiful Bahri. (2010). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: PT.Rienika Cipta.
Ghazali, Abu Hamid. Ihya’ Ulum al-din, Juz I, Libanon: PT. Dar al-Kutub al-Ilmiyah Bairut.
Halmar, Mustopa. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Semarang: Unissula Press.
Hamalik, Oemar. 1991. Pendekatan Baru Strategi Belajar Mengajar Berdasarkan CBSA. Bandung: Sinar Baru.
Hasjmy.A. (1979). Sejarah Kebudayaan Islam. cet. ke-2. Jakarta: Bulan Bintang.
Himpunan Perundang-Undangan Republik Indonesia Tentang Guru Dan Dosen. (2006). Bandung: CV. Nuansa Aulia.
Ismail SM. (2011). Strategi Pembelajaran Agama Islam berbasis Paikem :Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, dan Menyenangkan. Semarang: Rasail Media Guru.
Janu, Arni Wulandari. (2016). Pelaksanaan Variasi Metode dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Gubug. Skripsi. Semarang: UIN Walisongo.
Khaliq, Abdul dkk. (1999) Pemikiran Pendidikan Islam: Kajian Tokoh Klasik dan Kontemporer. Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah IAIN Walisongo Semarang bekerjasama dengan Pustaka pelajar.
Koentjaraningrat. (2015). Kebudayaan, Mentalitas, dan Pembangunan. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Langgulung, Hasan. (1992). Manusia dan Pendidikan Suatu Analisa Psikologi Pendidikan. Jakarta: Pustaka al Husna.
Majid, Abdul dan Dian Andayani. (2005). Pendidikan Islam Berbasis Kompetensi (Konsep dan Implikasi Kurikulum. Bandung: PT. Rosdakarya.
Maryam, Siti dkk. 2009). Sejarah Peradaban Islam: Dari Masa Klasik Hingga Modern. cet ke-3 Yogyakarta: LESFI.
Nata, Abuddin. (2014). Studi Islam. Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada.
Nasution, S. (1992). Metode Penelitian Naturalistik-Kualitatif. Bandung: Tarsito.
Rama K, Tri. (tt). Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Surabaya:Karya Agung.
Ramayulis. 2001. Metodologi Pengajaran Agama Islam. Jakarta: Radar Jaya Offset Jakarta.
Ramayulis, dan Samsul Nizar. (2011). Filsafat Pendidikan Islam: Telaah Sistem Pendidikan dan Pemikiran Para Tokohnya. Jakarta: Radar Jaya Offset Jakarta
Rohani, Ahmad HM. (2010). Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Aspek Metodologi. (Outline Buku). Semarang.
Rohani, Ahmad HM. (2010). Pengelolaan Pengajaran. Cet. I. Jakarta: PT Renika Cipta.
Riezqi Prasetyo, Lutfi. (2011). Implementasi variasi metode pembelajaran IPS di SMP Darul Ma'rif Jakarta. Skripsi. Jakarta: Uin Syarif Hidayatullah.
Sanjaya, Wina. (2008). Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. cet ke-3. Jakarta: Prenada Media Group.
Sudjana, Nana. (2009). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Susanto, Basri. (2009). Efektivitas penggunaan variasi metode Pembelajaran PAI Dan Hubungannya Dengan Motivasi Belajar Siswa Di SMP Azzahra Pondok Petir Sawangan Depok. Skripsi. Jakarta: Uin Syarif Hidayatullah.
Sugiharto. dkk. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Cet ke 17. Bandung: IKAPI.
Suyanto. (1995). Efektivitas Dan Kualitas Sekolah, makalah disampaikan dalam Upaya Peningkatan Mutu SMU dan Penuntasan Wajar 9 Tahun. Yogyakarta: IKIP Yogyakarta.
Syalabi, A. (1994). Sejarah dan Kebudayaan Islam. Terj. Mukhtar Yahya, dkk. Jilid I. Jakarta: Pustaka al Husna.
Tafsir, Ahmad. (1992). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Rosda Karya.
Tafsir, Ahmad. (2008). Metodologi Pengajaran Agama Islam. Bandung: Rosda Karya.
Tim Dosen PAI. (2014). Studi Islam I. Cet IX. Semarang: PT. LKPI.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sisdiknas dan Peraturan Pemerintah RI Tahun 2015 Tentang Standar Nasional Pendidikan serta Wajib Belajar, Bandung:Citra Umbara. 2016
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen, cet. I. Jakarta: CV. Biro Hukum Dan Organisasi Sekretariat Jendral Departemen Pendidikan Nasional. 2006
Utami, S.C. Munadar. (1986). Mengembangkan Bakat dan Kreativitas Anak Sekolah Petunjuk Bagi Guru Dan Orang Tua. Jakarta: PT.Gramedia.
Yatim, Badri. (1997). Sejarah peradaban Islam. Jakarta: PT. raja Grafindo persada.
Zuhairini, dkk. (2006). Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Zuhairini, Abdul Ghofir dan Slamet As.yusuf. (1981). Methodik Khusus Pendidikan Agama. Surabaya: Biro Ilmiah Fakultas Tarbiyah IAIN Sunan Ampel Malang.
DOI: http://dx.doi.org/10.30659/jspi.v2i2.5146
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Al-Fikri is published by the Department of Islamic Religious Education, Faculty of Islamic Studies, Universitas Islam Sultan Agung, Semarang, Indonesia.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License