Strategies of Islamic Schools in Preparing for Accreditation A (Case Study of Muhammadiyah 05 Elementary School in Semarang)

Shicha Alfiyaturohmaniyyah, Warsiyah Warsiyah, Ahmad Muflihin

Abstract


Regulation of the Minister of National Education No. 63/2009 highlights the policy of improving the quality of education through the accreditation process in schools. BAN-S/M accreditation data in 2018 indicated that out of 51,979 Schools/Madrasahs accredited A as much as 20.51% and accredited B as much as 55.31%, showing the dominance of B accreditation and indicating that the achievement of education quality in Indonesia is still not optimal. This study aims to describe the strategies of Islamic Schools, particularly SD Muhammadiyah 05, in preparing for A Accreditation. Qualitative research using a case study approach involved observation, interviews, and documentation. Data triangulation with data analysis techniques, such as data reduction, data presentation, and conclusion drawing, were used to ensure data validity. The research object involved the environment of SD Muhammadiyah 05 with respondents from various parties, including the principal, staff, teachers, and students. The results showed that the strategies implemented by the school have progressed, as evidenced by the achievement of a score of 91 or A Accreditation. The strategies such as conducting socialization to stakeholders, analyzing the requirements of A accreditation, forming an accreditation team, school self-evaluation (EDS), training and development of human resources, improving facilities and infrastructure and commitment to improvement are continuously pursued to ensure compliance with accreditation standards and improve the overall quality of education.


Keywords


Education Quality, Strategy, Accreditation

Full Text:

PDF

References


Adhimah, S. (2020). Peran orang tua dalam menghilangkan rasa canggung anak usia dini(studi kasus di desa karangbong rt. 06 rw. 02 Gedangan-Sidoarjo). Jurnal Pendidikan Anak,, 59.

Adi Wibowo, A. Z. (2020). Strategi Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Indonesian Journal of Islamic Educational Management, 113.

Afridoni, S. P. (2022). Manajemen Akreditasi Sekolah Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan . Jurnal Pendidikan Tambusai, 13835.

Ahmad Fauzi, W. C. (2023). PENINGKATAN PEMAHAMAN SATUAN PENDIDIKAN DALAM PENGISIAN IASP MELALUI SOSIALISASI BAN S/M JAWA TIMUR. Jurnal Kependidikan Islam, 86.

Al-Irsyadiyah. (2020). MANAJEMEN MUTU PENDIDIKAN PERPSEKTIF PENDIDIKAN ISLAM. Rausyan Fikr, 79.

Andarusni Alfansyur, M. (2020). SENI MENGELOLA DATA: PENERAPAN TRIANGULASI TEKNIK, SUMBER DAN WAKTU PADA PENELITIAN PENDIDIKAN SOSIAl. Historis : Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Sejarah, 148.

Anwar, S. (2019). IMPLEMENTASI TOTAL QUALITY MANAGEMENT (TQM) DALAM BISNIS PENDIDIKAN. EDUKA : Jurnal Pendidikan, Hukum, dan Bisnis, 51.

Aryawan, W. (2019). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Di Era Revolusi Industri 4.0 Berlandaskan Pada Konsep Panca Upaya Sandhi. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 134.

Bahran, A. S. (2021). Strategi Pengembangan Program Studi Dalam Meningkatkan Nilai Akreditasi Pada Fakultas Syariah Universitas Islam Negeri Antasari. Journal Of Islamic And Law Studies, 2.

Baro’ah, S. (2020). KEBIJAKAN MERDEKA BELAJAR SEBAGAI STRATEGI PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN. Jurnal Tawadhu, 1069.

Dedi Iskamto, E. G. (2022). Pelaksanaan Proses Akreditasi Sekolah untuk menjaga kualitas PendidikanSekolah/Madrasah. Jurnal Pengabdian Masyarakat Akademisi, 48.

Dedi Presli Halawa, M. S. (2023). PERBANDINGAN SISTEM PENDIDIKAN INDONESIA DAN JEPANG. NDRUMI : Jurnal Pendidikan dan Humaniora, 13.

Dian Grace Puspita, D. E. (2021). UPAYA PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN DI SEKOLAH MENENGAHPERTAMA DAN PERMASALAHANNYA. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 22.

Dr, N. M. (2023). MANAJEMEN AKREDITASI SEKOLAH / MADRASAH. Al-Afkar: Jurnal Keislaman dan Peradaban, 3.

Flowrent Natalia Marpaung, B. N. (2023). Teknik Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 3763.

Garianto, Y. E. (2020). Implementasi Sistem Penjamin Mutu Internaldi Universitas Muhammadiyah Metro Lampung. Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 2.

Gunawan, H. F. (2021). Strategi Kepala Sekolah dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2771.

Julaiha, S. (2019). KONSEP KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH. Tarbiyah Wa Ta'lim : Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 53.

Julaiha, S. (2019). KONSEP KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH. Tarbiyah Wata'lim, 55.

Junaidah, S. M. (2019). STRATEGI KERJASAMA PERGURUAN TINGGI KEAGAMAAN ISLAM NEGERI DALAM MENINGKATKAN AKREDITASI PRODI. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 281.

Kurniawati, F. N. (2022). MENINJAU PERMASALAHAN RENDAHNYA KUALITAS PENDIDIKANDI INDONESIA DAN SOLUSI. AoEJ: Academy of Education Journal, 2.

Kurniawati, F. N. (2022). MENINJAU PERMASALAHAN RENDAHNYA KUALITAS PENDIDIKANDI INDONESIA DAN SOLUSI. oEJ: Academy of Education Journal, 2.

Lailatul Azizah, S. W. (2021). Peningkatan Mutu Pendidikan melalui Penerapan Total Quality Management dalam Program Akreditasi Sekolah. Dawuh Guru Jurnal Pendidikan MI, 71.

Luqman, F. (2021). Strategi Optimalisasi Hasil Akreditasi Pada Sekolah Menengah Pertama Swasta Darul Amin Aceh Tenggara. Itqan Jurnal Ilmu Ilmu Kependidikan, 107.

Malaikosa, Y. M. (2021). STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MENGIMPLEMENTASIKAN MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH UNTUK MENINGKATKAN MUTU SEKOLAH. JURNAL IDAARAH, 4.

Mia Noprika, N. Y. (2020). STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN . ANDRAGOGI, 226.

Muhammmad Ihsan, M. (2023). Pendampingan SD Hadi Sakti Kecamatan Sandubaya Kota Mataram Mengahadapi Akreditasi Sekolah/Madrasah. AFADA : Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 20.

Nanang Martono, E. P. (2020). Strategi Bertahan SMA Swasta Pilihan Kedua Menghadapi Kompetisi Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan , 7.

Neni Mika Triana, I. N. (2022). Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan pada SMA Abdi Utama Kecamatan Barumun Kabupaten Padang Lawas. Jurnal Pendidikan Tambusai, 215.

Niken Ristianah, T. M. (2022). Konsep Manajemen Mutu Pendidikan. Tabyin: Jurnal Pendidikan Islam, 53.

Nugraha, D. (2023). Pendekatan Strukturalisme dan Praktik Triangulasidalam Penelitian Sastra. Arif: Jurnal Sastra dan Kearifan Lokal, 58-87.

Odi Sukma, E. H. (2021). Best Practice Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Nilai Akreditasi di SMPN 5 Airgegas Bangka Belitung. Kelola Jurnal Manajemen Pendidikan, 2.

Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam Swasta Berbasis Moderasi Beragama. (2021). Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam, 778.

Puspa Yuli Astuti, F. D. (2021). EVALUASI SEKOLAH DAN MADRASAH MELALUI SISTEM AKREDITASI DALAM KEBIJAKAN PENDIDIKAN DI INDONESIA. At-Tarbawi : Jurnal Kependidikan Islam, 152.

Putri Amalya Rizkianti, M. A. (2024). Pendidikan Indonesia Masih Buruk? Jisma, 36.

Putri Restina Dewi, N. A. (2020). Peningkatakan Skor Akreditasi Madrasah Melalui Lembaga Penjaminan Mutu. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2.

Rahman Tanjung, Y. S. (2022). Manajemen Mutu Dalam Penyelenggaraan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Glasser, 30.

Rahman, L. Z. (2020). Upaya Meningkatkan Mutu Lembaga Pendidikan Islam melalui Sistem Akreditasi dalam Perspektif Total Quality Management (TQM) di. Intelektual Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 203.

Rahmaniati, R. (2022). Sosialisasi Kebijakan Pelaksanaan Akreditasi Sekolah dan Madrasah bagi Kepala Sekolah dan Pengawas di Barito Selatan. PengabdianMU , 349.

Relisa. (2016). KAJIAN PRASARANA PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR SEBAGAI SALAH SATU INDIKATOR PENCAPAIAN STANDAR NASIONAL PENDIDIKAN. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol. 1, 82.

Ribut Suprapto, M. B. (2020). Pengaruh Perencanaan Terhadap Peningkatan Nilai Akreditasi MTs Al-Amiriyyah Blokagung Tegalsari Banyuwangi. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Darussalam, 3.

Rosma Indriana Purba, P. S. (2022). Strategi Asesor Akreditasi Paud Dan Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi , 133.

Rosma Indriana Purba, P. S. (2022). Strategi Asesor Akreditasi Paud Dan Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi, 139.

Sabariah. (2022). Manajemen Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 117.

Setiawati, F. (2020). Manajemen Strategi untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan Strategy Management to Improve the Quality of Education. Jurnal At-Tadbir : Media Hukum dan Pendidikan , 60.

Sri Suryaningsum, H. S. (2020). Strategi Universitas Meraih Nilai Tinggi Untuk Jurnal Terakreditasi Dalam Sinta. Sains Sosial dan Humaniora, 3.

Sri Suryaningsum, H. S. (2020). STRATEGI UNIVERSITAS MERAIH NILAI TINGGI UNTUK JURNAL TERAKREDITASI DALAM SINTA. Jurnal Sains Sosial dan Humaniora, 75.

Sriwati R Saad, A. (2020). Peran Akreditasi Sekolahdalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di SMP Muhammadiyah Lakea. IQRA: Jurnal Ilmu Kependidikan danKeislaman, 47.

Sulastri, H. F. (2020). Kompetensi Profesional Guru dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal of Education Research, 258.

Supriyanto, S. N. (2020). Pentingnya Kepemimpinan dan Kerjasama Tim Dalam. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan (JDMP), 5.

Tawary, B. I. (2021). Strategi Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Mewujudkan Mutu di Insan Cendekia Halmahera Barat Maluku Utara. Buyung Ismu Tawary, 378.

Undang, U. (2003). Nomor 20 . Sistem Pendidikan Nasioanl pasal 60, Pasal 60.

Uruwaya, W. K. (2022). PENDAMPINGAN PENGGUNAAN IASP2020 UNTUK MENINGKATKAN KELAYAKAN AKREDITASI SEKOLAH DI SMA YPPK ASISI SENTANI TAHUN 2021. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 11.

Uruwaya, W. K. (2022). Sosialiasi Pentingnya Kelengkapan Dokumen Legalitas Yayasan dan Sekolah di Pasantern Darussalam Guntur Batubara. Jurnal PKM, 16.

UUD. (2003). Sistem Pendidikan Nasioanl . UUD Republik Indonesia, Pasal 60.

Warsiyah. (2016). Manajemen Mutu Dalam Pengembangan Kompetensi Guru. Wahana Akademika, 77-98.

YulaekahYulaekah, M. R. (2022). Kualitas Guru Mengajar Sebagai Salah Satu Upaya Mempertahankan Status Akreditasi Sekolah Dasar Islam Nurul Haq Kota Batam. JIM (Jurnal Ilmu Multidisiplin), 335.

Yuni Azmi, R. F. (2020). Strategi SMA Negeri 16 Padang dalam mempertahankan Akreditasi A khususnya pada standar Sarana dan Prasarana. Jurnal Kajian Sosiologi dan Pendidikan, 2.

Zain, A. (2020). UPAYA KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN AKREDITASI PREDIKAT “A”. Tarbiyah Islamiah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 7.

Zakia Nurhasanaha, H. A. (2022). Analisis Fungsi Akreditasi Sekolah Dalam Peningkatan Produktivitas Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 119.




DOI: http://dx.doi.org/10.30659/jspi.v6i2.34786

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Al-Fikri is published by the Department of Tarbiyah, Faculty of Islamic Studies, Sultan Agung Islamic University, Semarang, Indonesia.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.