Pendidikan Moral melalui Pembelajaran Kitab Al-AkhlÄq li Al-BanÄ«n

Qurrotu A'yunin, Abdul Muhid

Abstract


Islamic education basically contains a lot of moral values in the scope of its study, because Islam has come to bring some moral guidelines which are reflected in the words and actions of the Prophet Muhammad SAW. This study aims to examine moral education through the study of the book al-AkhlÄq li al-BanÄ«n by Sheikh Umar Baraja. This study uses a qualitative method with the type of library research. Researcher analyzed written literature as the main source in the form of classic books, books, research journals, and other publication media. Based on this literature review, it shows that moral education through learning the book of al-AkhlÄq li al-BanÄ«n adds character education innovation in the midst of today's moral decadence. Learning the book of al-AkhlÄq li al-BanÄ«n must be accompanied by other methods of moral internalization to achieve maximum results.

Keywords


Moral Education, Learning The Book of Al-Akhlāq li Al-Banīn

Full Text:

PDF

References


Adib, A. (2021). Metode Pembelajaran Kitab Kuning di Pondok Pesantren. Jurnal Mubtadiin, 7(01), 232–246.

Adib, H. (2021). Metode Pendidikan Akhlak dalam Kitab Al Akhlak Li Al Banin Jilid 1-2 Karangan Syaikh Umar Baraja. Ngaji: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 107–122.

Akbar, A., & Ismail, H. (2018). Metode Pembelajaran Kitab Kuning di Pondok Pesantren Daarun Nahdhah Thawalib Bangkinang. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 17(1), 21–32.

Anshar, M., & Muhid, A. (2020). Pendidikan Karakter Berbasis Madrasah: Studi Kasus Di Madrasah Diniyah Nurul Musholla Sampang. Kabilah: Journal of Social Community, 5(1), 32–43.

Ardi, N. S. P., Sobri, A. Y., & Kusumaningrum, D. E. (2019). Manajemen Pembinaan Akhlak dalam Penguatan Pendidikan Karakter Peserta Didik. JAMP: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 2(1), 17–25.

Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2021). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Daring. https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/moral

Baraja, U. (n.d.). Al-Akhlaq Li Al-Banin Jilid 3. CV Ahmad Nabhan.

Baraja, U. (1953). Al-Akhlaq Li Al-Banin Jilid 1. CV Ahmad Nabhan.

Baraja, U. (1954). Al-Akhlaq Li Al-Banin Jilid 2. CV Ahmad Nabhan.

Baraja, U. (1958). Al-Akhlaq Li Al-Banin Jilid 4. CV Ahmad Nabhan.

Dela, S., Masudi, M., & Yanuarti, E. (2020). Efektifitas Pembelajaran Kitab Akhlak Lil Banin Dalam Membentuk Akhlak Santri Pondok Pesantren Miftahul Jannah Karang Jaya. El-Ghiroh: Jurnal Studi Keislaman, 18(2), 153–168.

Fitriyah, L., Marlina, M., & Suryani, S. (2019). Pendidikan Literasi pada Pembelajaran Kitab Kuning di Pondok Pesantren Nurul Huda Sukaraja. Titian Ilmu: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 11(1), 20–30.

Hafidz, N., & Azizah, F. N. (2020). Nilai-Nilai Integritas Anak dalam Kitab Akhlak Lil Banin Karya Syekh Umar Baradja. Jurnal Penelitian Agama, 21(2), 302–316.

Hakim, D. M. (2019). Pendidikan Moral Dalam Perspektif Shaykh Nawawi Al-Bantany. Andragogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 1(1), 15–29.

Hakim, D. M. (2020). Transformasi Kurikulum Pesantren Melalui Metode Pembelajaran Kitab Kuning Dalam Mengembangkan Pesantren: Studi Kasus Di Pondok Pesantren Al-Hikam Malang. Andragogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 1(2), 39–49.

Haryadi, T., & Ihya’Ulumuddin, D. I. (2016). Penanaman Nilai dan Moral pada Anak Sekolah Dasar dengan Pendekatan Storytelling Melalui Media Komunikasi Visual. Andharupa: Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia, 2(01), 56–72.

Istiadie, J., & Subhan, F. (2013). Pendidikan Moral Perspektif Nasih Ulwan. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 1(1), 45–60.

Izzah, F. N., & Hidayat, N. (2013). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Alam Kitab Al-Akhlaq Lil Banln Jilid I Karya al-Ustaz ’Umar Bin Ahmad Baraja’dan Relevansinya bagi Siswa MI. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(1).

Jannah, I. K., & Rozi, F. (2021). Revitalisasi Pemberdayaan Budaya Karakter Nuansa Religiustik dalam Membentuk Perilaku Pekerti Santri. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 17–34.

Khaironi, M. (2017). Pendidikan Moral Pada Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 1(01), 1–15.

Laila, Q. N. (2015). Pemikiran Pendidikan Moral Albert Bandura. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 2(1), 21–36.

Mahmud. (2011). Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: CV. In Pustaka Setia.

Marhamah, M. (2021). Pembinaan Akhlak Santri Melalui Pembelajaran Kitab Ta’lim Al-Muta’allim di Pondok Pesantren Al-Muttaqin Kecamatan Sungai Aur Kabupaten Pasaman Barat. Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 6(1), 45–54.

Mizani, Z. M. (2021). Relevansi Konsep Pendidikan Humanis-Religius Abdurrahman Mas’ ud dengan Penguatan Pendidikan Karakter dan Keterampilan Peserta Didik Abad 21. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2).

Muhid, A., & Asnawi, A. (2018). Pendidikan Moral melalui Pembelajaran Kitab Alfiyah ibn Malik di Pondok Pesantren Langitan Tuban. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 6(1), 106–126.

Muhtadi dan Agus Ainul Yaqin. (2018). Pengaruh Pembelajaran Kitab Akhlaq Lil Banin Terhadap Pembentukan Etika Santri Madrasah Diniyah Al-Furqon di Pondok Pesantren Darul ’Ulum Rejoso Peterongan Jombang. Sumbula, 3(2).

Nasution, M., & Ritonga, A. A. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Menurut Umar Bin Ahmad Baraja dalam Kitab Al-Akhlaq Lil Banin. Tazkiya, 9(2).

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333–352.

Rasyidin, A. (2017). Pembelajaran Kitab Kuning Di Pesantren Musthafawiyah, Mandailing Natal. Journal of Contemporary Islam and Muslim Societies, 1(1), 41–67.

Rubini. (2019). Pendidikan Moral Dalam Perspektif Islam. Al-Manar, 8(1), 225–271.

Sanusi, A., Hamdanah, H., & Surawan, S. (2021). Internalisasi Pendidikan Agama Bagi Remaja Melalui Majlis Ta’lim. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 4(2).

Setiawati, F. A. (2006). Pendidikan Moral dan Nilai-Nilai Agama pada Anak Usia Dini: Bukan Sekedar Rutinitas. Paradigma, 1(02).

Sinulingga, S. P. (2016). Teori Pendidikan Moral Menurut Emile Durkheim Relevansinya Bagi Pendidikan Moral Anak Di Indonesia. Jurnal Filsafat, 26(2), 214–248.

Supardi, D., & Ghofar, A. (2017). Konsep Pendidikan Moral Imam Al-Ghazali Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Agama Islam Di Indonesia. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2).

Syaparuddin, S., & Elihami, E. (2019). Peranan Pendidikan Nonformal dan Sarana Pendidikan Moral. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 173–186.

Tenrere, S. B., Farizal, F., & Rifa’i, A. (2020). Pengaruh Pendidikan Moral dan Kompetensi Sosial Guru terhadap Pembentukan Karakter Siswa SMP Manba’ul Ulum Jakarta. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(3), 39–61.

Tolchah, M. (2015). Dinamika Pendidikan Islam Pasca Orde Baru: Pendidikan. LKIS Pelangi Aksara.

Warasto, H. N. (2018). Pembentukan Akhlak Siswa (Studi Kasus Sekolah Madrasah Aliyah Annida Al-Islamy, Cengkareng). Jurnal Mandiri, 2(1), 69.

Zahidi, S., & Badruddin, M. (2017). Aplikasi Pembelajaran Kitab Akhlak Lil Banin di Pondok Pesantren Al Muhtarom Lowayu Dukun Gresik. Akademika, 11(02).

Zamroni, A. (2017). Strategi Pendidikan Akhlak Pada Anak. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 12(2), 241–264.

Zummah, N. A., Sa’dijah, C., & Dewi, M. S. (2021). Pembentukan Akhlak Santri Putra di Pondok Pesantren Tahfidzul Qur’an An-Nuriyah dalam Perspektif Kitab Akhlak Lil Banin. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 6(7), 177–189.




DOI: http://dx.doi.org/10.30659/jspi.v5i1.21683

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Al-Fikri is published by the Department of Tarbiyah, Faculty of Islamic Studies, Sultan Agung Islamic University, Semarang, Indonesia.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.