The Mediating Role of Brand Attitude in the Relationship Between Product Knowledge and Brand Image on Customer Loyalty in the Context of the Lubricant Industry in Indonesia

asep wahyudin

Abstract


The Mediating Role of Brand Attitude in the Relationship Between Product Knowledge and Brand Image on Customer Loyalty in the Context of the Lubricant Industry in Indonesia. In an increasingly competitive business world, customer loyalty is a valuable asset for companies to maintain competitive advantage. Customer loyalty represents the willingness of consumers to make repeat purchases of a product or service, as well as recommend it to others. This study was conducted to test the hypothesis with the intention of justifying the hypothesis which can ultimately strengthen the theory used as a basis. Based on the results of this study, the managerial implications that can be applied are that management needs to actively increase consumer understanding of products (product knowledge) through structured educational strategies, such as training, informative content, and responsive communication, because product knowledge has been proven to directly influence attitudes towards brands (brand attitude) and customer loyalty.

Full Text:

PDF

References


Aditama, R. (2020). Pengantar manajemen.

Amelia Ibnu Wasiat, F., & Bertuah, E. (2022). Pengaruh Digital Marketing, Social Media Influencer Terhadap Niat Beli Produk Fashion Pada Generasi Milenial Melalui Customer Online Review di Instagram. SINOMIKA Journal: Publikasi Ilmiah Bidang Ekonomi Dan Akuntansi, 1(3), 513–532. https://doi.org/10.54443/sinomika.v1i3.295

AS Bharmawan, N. H. (2022). Manajemen pemasaran jasa: strategi, mengukur kepuasan dan loyalitas pelanggan.

Asnawi, A. (2022). Berpindah Merek Produk Saat Covid19: Pengaruh Pengetahuan

Produk dan Pemasaran Media Sosial. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 5131–4143.

Batubara, A., & Hidayat, R. (2016). Pengaruh Penetapan Harga dan Promosi terhadap Tingkat Penjualan Tiket pada PSA Mihin Lanka Airlines. Ilman, 4(1), 14.

Brama Kumbara, V. (2021). Determinasi Nilai Pelanggan Dan Keputusan

Pembelian: Analisis Kualitas Produk, Desain Produk Dan Endorse. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 2(5), 604–630. https://doi.org/10.31933/jimt.v2i5.568

Dewi, E. P. (2022). Manajemen Pemasaran Hasil Pengelolaan Bank Sampah Melalui E-commerce.

Dhea Febyana, S., Herman Mulyono, L. E., & Mujahid Dakwah, M. (2023). Pengaruh Electronic Word of Mouth, Kualitas Produk dan Product Knowledge Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kosmetik BLP Beauty (Studi Pada Mahasiswi Di Kota Mataram). Jurnal Sosial Ekonomi Dan Humaniora, 9(1), 68–73. https://doi.org/10.29303/jseh.v9i1.199

Ekawati, Y., & Harahap, A. P. (2021). Pengaruh Sistem Informasi Akuntansi Penjualan dan Penerimaan Kas terhadap Sistem Pengendalian Internal pada PT.Traktor Nusantara. Jurnal Multidisiplin Madani, 1(1), 71–82. https://doi.org/10.54259/mudima.v1i1.101

Farida, N. (2022). Kewirausahaan.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi analisis multivariate dengan program IBM SPSS 25.

Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hartono, H., Hutomo, K., & Mayangsari, M. (2012). Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Peningkatan Penjualan Pada Perusahaan” Dengan Menetapkan Alumni Dan Mahasiswa Universitas Bina Nusantara Sebagai Objek Penelitian. Binus Business Review, 3(2), 882.

https://doi.org/10.21512/bbr.v3i2.1271

Hidayah, N. (2021). ANALISIS PENGARUH KEPERCAYAAN PELANGGAN TERHADAP KINERJA TENAGA PENJUALAN (Studi Empiris Pada AJB

Bumiputera Semarang).

Hilmi, R. Z., Hurriyati, R., & Lisnawati. (2018). GAMBARAN HARGA, KARAKTERISTIK PRODUK SERTA KEPUTUSAN PEMBELIAN MOBIL TOYOTA INNOVA DI BANDUNG. 3(2), 91–102.

Humairoh, H., & Budi, A. (2019). Integrasi Intellectual Capital Dan Knowledge Management Serta Dampaknya Terhadap Peningkatan Kinerja Penjualan Ukm Kota Tangerang. Dynamic Management Journal, 3(2), 30–40. https://doi.org/10.31000/dmj.v3i2.1959

Magdalena1, A., Yulianti2, P., & Muh. Asrori Afandi3. (2021). halyang mendasari penelitian ini adalah penurunan kinerja salesperson pada Bank X dari tahun 2018- 2019 , yang ditunjukkan dengan banyaknya salesperson berstatus underperform saat diterapkannya skema sales dedicated . XVIII(2).

Nuhadriel, Y., Japiana, M., & Keni. (2021). Pentingnya Brand Communication, Brand Experience, Dan Brand Image Dalam Meningkatkan Brand Loyalty Pada Ritel Furnitur: Brand Trust Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 26(3), 264–277. https://doi.org/10.35760/eb 2021.v26i3.4075

R Afrilla, F Mulia, A. R. (2020). Pentingnya soft skill dan pengalamankerja dalam meningkatkan kinerja karyawan penjual kosmetik. Inovbiz: Jurnal Inovasi Bisnis.

Rahmawan, G. (2023). Menggali Potensi Customer-Fit Reconfiguring Capability: Solusi Inovatif untuk Meningkatkan Salesperson Performance .

Rangkuti, F. (2013). Customer Service Satiscaction & Call Centre Berdasarkan

ISO 9001.

Romadhon, F. A., & Nawawi, Z. M. (2024). Economic Reviews Journal. Economic Reviews Journal, 3(1), 96–108. https://doi.org/10.56709/mrj.v3i4.502

Rosyad, S., & Suprapto, H. (2020). Analisis Faktor Hambatan Bisnis Online Terhadap Batik Tulis Sendang Agung. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 4(2), 413–422. https://doi.org/10.22437/jssh.v4i2.10874

Ruslim, T. S., Yulianti, F., Hapsari, C. G., & Iskandar, D. (2023). Peran Customer Satisfaction dalam Memediasi Service Quality dan Brand Image terhadap Customer Loyalty Super I*** di Jakarta. Primanomics : Jurnal Ekonomi & Bisnis, 21(3), 147–160. https://doi.org/10.31253/pe.v21i3.1775

S Rahman, S. B. (2022). Ekonomi Kreatif (Kinerja UMKM & Hambatan Untuk Berinovasi).

Saldina, I., & Anjarsari, N. (2022). Penerapan Digital Marketing Di Instagram Dalam Meningkatkan Pemasaran Pada Toko Kue Nak Mbarep Di Kepatihan Tulungagung. Jurnal Mahasiswa Akuntansi UNITA, 2(2), 106–115.

Sanny, S. A. (2021). Kewirausahaan dari Industry 4.0 Menuju Society 5.0 . Sekaran, U., & Bougie, R. (2016). Research Methodsfor Business: ASkill-Building

Approach. West Sussex: Wiley.

Sitanggang, F. (2021). Buku ajar perilaku konsumen. Soemohadiwidjojo, A. (2015). Panduan praktis menyusun KPI.

Sofyan, M. (2021). PENINGKATAN KINERJA PENJUALAN BERBASIS RELIGIUSITAS INTRINSIK, HALAL PRODUCT KNOWLEDGE DAN SERVICE VALUE CAPABILITY.

Suardhika, I. N. (2021). Model strategi bersaing berbasis sumberdaya bagi usaha kecil dan menengah. In Cv. Azka pustaka (Issue December).

Sugiyono. (2020). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tanady, E. S., & Fuad, M. (2020). Analisis Pengaruh Citra Merek Dan Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Pembelian Tokopedia Di Jakarta. Jurnal Manajemen, 9(2), 113–123. https://doi.org/10.46806/jm.v9i2.663

Y Rossanty, MDTPNasution, F. A. (2018). Consumer Behaviour In Era Millennial.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


License URL: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en


Jurnal IAPJ Indexed by :

google_scholar onesearch garuda crosref onesearch  sinta scopus