RELATIONSHIP BETWEEN SHARIA-BASED NURSING SERVICES AND PATIENT LOYALITY AT ISLAMIC HOSPITAL

Dyah Wiji Puspita Sari, Muhammad Abdurrouf, Rismawati Rismawati

Abstract


Introduction: Sharia labeled hospitals have more responsibility in providing health services to patients. This challenge requires health care providers to compete by improving the quality of services so that patient loyalty is formed. The purpose of this study was to identify the relationship between sharia-based nursing services and patient loyalty in Semarang Hospital. Methodology: This research is a quantitative type with a cross sectional approach. Data collection using a questionnaire with the number of respondents 105 patients with total sampling technique. Results: the characteristics of respondents mostly consisted of age 36-45 (24.8%), last education elementary school 69 people (65.7%), length of stay that is 4 days a number of 35 people (33.3%), there is a relationship between services sharia-based nursing with patient loyalty at RSISA Semarang with pvalue 0.002 (p-value <0.05) with an R value (0.305). Discussion: This study can be used as a reference in improving good health services by implementing services in accordance with sharia principles so that patient loyalty is achieved.

Keywords


Sharia-based nursing services, patient loyalty

Full Text:

PDF

References


Abdurrouf, M., & Sari, D, W, P. (2017). Model Loyalitas Pasien Berbasis Kualitas Pelayanan Rumah

Sakit Islam di Semarang. Jurnal Kesehatan, Volume VIII, Nomor 3, November 2017, Hlm 435-

Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Islam Sultan Agung Semarang.

Abdurrouf, M., & Rosalia, C. (2017). Pelayanan Syariah Dalam Bidang Keperawatan Dengan Tingkat

Kepuasan Pasien di Rumah Sakit. Fakultas Ilmu Keperawatan Universitas Islam Sultan Agung

Semarang.

Anjaryani, W.D. (2009). Kepuasan pasien rawat inap terhadap pelayanan perawat di Rumah Sakit

Umum Daerah Tugurejo Semarang. http://eprints.undip.ac.id/23824/1/WIKE DIAH

ANJARYANI.pdf Diakses Tanggal 15 Januari 2019 Pukul 20.34

Chahal, H. (2008). Memprediksi Loyalitas Pasien Dan Hubungan Kualitas Pelayanan: Sebuah Kasus

Studi Rumah Sakit Sipil. Jurnal Perspektif Bisnis, Vol 12 No. 4.

Chandra, B. (2008). Metodologi penelitian kesehatan. Jakarta: EGC.

Fattah, A. (2016). Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan Terhadap Loyalitas Pasien Di Rawat Inap

Rumah Sakit Ibu dan Anak Sitti Khadijah Makassar. Jurusan Kesehatan Masyarakat pada

Fakultas Kedokteran dan Ilmu Kesehatan UIN Alauddin Makassar.

http://repositori.uin.alauddin.ac.id/1248/1/Atika%20Fattah.PDF Diakses Pada Tanggal 6 Mei

Pukul 10.18

Fitri, A., Najmah, & Ainy., A. (2016). Hubungan Kualitas Pelayanan Dengan Loyalitas Pasien Di Instalasi

Rawat Jalan Rumah Sakit Khusus Mata Provinsi Sumatra Selatan. Jurnal Ilmu Kesehatan

Masyarakat, Maret 2016, 7(1); 22-31. Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Sriwijaya.

Hafid, P. H. (2016). Pengaruh Pelayanan Dengan Prinsip-Prinsip Syariah Terhadap Kepuasan Pasien

Pada Rs Ibnu Sina Makassar. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri

Alauddin Makassar.

Hartutik, S., & Ratri, E., D., N. (2016). Faktor Kepuasan Pasien Tentang Mutu Pelayanan Perawatan

Pada Pasien Bedah Di RSUD Dr. Moewardi Surakarta. Stikes Aisyiyah Surakarta. Jurnal Gaster

Vol. XIV No. 1 Februari 2016.

Hurriyati, R. (2005). Bauran Pemasaran dan Loyalitas Konsumen. Bandung: Alfabeta.

Mukisi. (2017). Pedoman Standar Pelayanan Minimal Rumah Sakit Syariah Dan Indikator Mutu Wajib

Syariah. Jakarta: MUKISI

Oktariana, E. (2009). Gambaran System Rekrutmen dan Seleksi Perawat di Rumah Sakit Haji Jakarta

Untuk Mendukung Pelayanan Kesehatan Islami. Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas

Indonesia.

Priyadi. (2015). Manajemen Rumah Sakit Menghadapi Era Masyarakat Ekonomi Asean Tahun 2015.

Jakarta:http://www.indonesianqualityaward.org/baldrige-berdasarkan-sektor/health

care/manajemen-rumah-sakit-menghadapi-era-masyarakat-ekonomi-asean-th2015#.Wu18ERmyQ0M Diakses Pada Tanggal 5 Mei 2018 Pukul 16.43

Rahayu, S., & Sulistiadi, W. (2016). Potensi Penerapan Maqashid Syariah Dalam Rumah Sakit Syariah

di Indonesia. Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Indonesia.

Ravichandran. (2010). Pengaruh Kualitas Pelayanan Pada Kepuasan Pelanggan. Internasional Jurnal

Bisnis Dan Manajemen, Vol. 5, No. 4; April 2010.

Setianingsih, A., & Rahayu, P. (2018). Hubungan Bauran Pemasaran dan Layanan Pelanggan Dengan

Loyalitas Pasien. Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat, Vol. 07, No. 01, Maret 2018.

Sharon, G., L & Santoso, B., S. (2017). Analisis Pengaruh Kualitas Layanan, Fasilitas, Citra Rumah Sakit,

Kepuasan Pasien Dalam Rangka Meningkatkan Loyalitas Pasien. Diponegoro Journal Of

Management. Volume 6 No. 3 Tahun 2017, Halaman 1-12 ISSN (online) 2337-3792.

Sunawi. (2012). Konsep Pelayanan Kesehatan Islami Di Rumah Sakit. Program Studi Pemikiran Islam

Program Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Umar, M. (2001). Bagaimana Awet Muda Dan Panjang Usia. Jakarta: Gema Insani Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.30659/nurscope.4.2.109-117

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats